:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Kijk, nou gaan we ergens komen waarde techneutliefhebbers. 8)
Om te beginnen lees ik alleen over 314's, vermits ik het ff bij bussies houd..
B) Tweede wat een beetje opvalt is dat het bij hoge toerentallen (snelweg, en Johan met hoge toeren bergafwaarts?) een hoger verbruik geeft.
C) Aan de verkeerde peilstok van Ernst had ik ook al zitten denken, maar dat houdt geen stand omdat de peilstok altijd op dezelfde hoogte blijft ten opzichte van de krukas?
En of je dan een dieper of ondieper carter hebt maakt niks uit, er gaan dan alleen meer of minder liters in dat carter?
Tijd om er een theorietje op los te laten die vanzelfsprekend onderuitgehaald mag worden :P :
Bij hoge toerentallen spat er binnen in de motor nogal wat olie in de rondte.
Zodra die olie warm genoeg is ontloopt het de dikte van water niet eens zoveel.
Door de hoge toerentallen wordt veel olie met kracht uit de drijfstanglagers geslingerd, tégen de wanden van het blok én in de olievoorraad die zich in het carter bevind.
Ook de distributie-tandwielen kunnen er wat van...
Ik kan me voorstellen dat de botsing van die olie nogal wat miniscule oliespettertjes voortbrengt, eigenlijk een soort damp.
Daar de meeste van onze ouwe barreltjes toch wel een redelijke carterdruk hebben, wordt die oliedamp meegevoerd naar de carterontluchting en verdwijnt zodoende uit het systeem.
Voor zó ver het hoge-toeren gedeelte waar ik niet ontevreden mee ben.:mrgreen:
Nu het moeilijke gedeelte, nm het halve peil.. :shock:
Jammer dat ik zelf geen 314 heb anders zou ik het kunnen opmeten, maar bestaat er de mogelijkheid dat de wangen van de krukas óf/en de onderkant van de drijfstangen door de olievoorraad heen slaan danwel er errug dicht bij in de buurt komen? ( bij hoog peil dus)
Dát zou dan een enorme extra spetterbende vanbinnen kunnen geven met als resultaat extra oliedamp die dan weer afgevoerd wordt etc..?
Shoot.. :P
Mvg vanaf Dr.Lely's bedenksel,
Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.