v-snaar vervanging

Plaats reactie
Wim Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:00
Locatie: Harderwijk

v-snaar vervanging

Bericht door Wim Bakker »

Hallo allemaal,

Ik ben aanvervanging van mijn V-snaar toe bij een 508D(om 314).
Mijn vraag is deze:moet ik de radiateur weg halen of kan het ook
zo gebeuren met wat gewriemel?Wie heeft dit ook zo voor elkaar gekregen?
Bedankt alvast voor een reactie.
Groeten Wim Bakker
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Anton »

Hoi Wim,

Ik zou de radiator er even voor weghalen: werkt een stuk makkelijker en je kunt meteen de rubbrtjes waar die mee vast zit controleren/vervangen.
Controleer ook de slangen waar de radiaotor mee aan de motor zit die kunnen te hard zijn geworden.
Als ze te hard zijn kan de aansluiting aan de radiator los breken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: v-snaar vervanging

Bericht door beatrix18 »

Hoi Wim,
Zelf heb ik het gedaan met radiator er voor.
Beetje vriemelen, maar lukte wel(twee stuks).
Ik vond het span systeem wel lastig :evil: ! (heb Leo daar ook eens over gehoord, dacht ik)

Succes,
Peter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zal geen foto posten maar ik weet wel wat de rubbers en slangen kosten van de raditeur.

De rubbers zitten tussen de 10 en 15 euro. De bovenste slang 15 en de onderste met de bochten dik 100 euro.

Thermostaatje circa 15 euro.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Re: v-snaar vervanging

Bericht door A_A »

Wim, ik zou je aan kunnen raden om het te doen zonder radiator.

Als je dat een keer gedaan hebt weet je waar alles zit en kun je de volgende keer het spannen doen met alles er voor.

Anders is het wel een heel erg gezoek hoor.


Let wel op, ik meen dat er 13 liter water in het systeem zit. En nee dat past inderdaad niet in een 10 liter emmertje ;-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Leo »

A_A schreef:Let wel op, ik meen dat er 13 liter water in het systeem zit. En nee dat past inderdaad niet in een 10 liter emmertje ;-)
Zo leert een mens nog eens wat hier... Grinnn... :mrgreen:


Maar verder ben ik het met Arjan eens. (nou schrikt die zich rot. :P )
Eerst een keer zonder radiateur zodat je dat &%$$#@ spansysteem leert kennen.
Prent die wanconstructie goed in de kop en dan kun je het de volgende keer achteruitbiddend zonder de radiateur te verwijderen.

Ook wel handig als je die snaar eens moet spannen trouwens.. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: v-snaar vervanging

Bericht door beatrix18 »

Hé Leo,
Eerst een keer zonder radiateur zodat je dat &%$$#@ spansysteem leert kennen.
Ik wist dat ik je er eens over gehoord had! :P

Maar na een paar keer vloeken :( lukt het ook zonder het hele koelsysteem te amputeren :wink: .

Peter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Dennis en Nancy »

Op zich vond ik het een handig spansysteem. Je draait de dynamo op over een schroefdraad. Een bout losmaken en schroeven maar.

Moet ik even een paar heldere foto's maken vanavond? Bij mij is alles zo goed zichtbaar,.... :mrgreen:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Leo »

Als het een beetje vet is & als je er goed bij kunt is het idd een handig systeem.
Maar dan noem ik wel wat op he?... :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb lang liggen klooien met 2 dopsleutels en al mijn krachten moeten inzetten. Het liet gewoon bijna niet los. (de bout aan de onderkant door het scharnierpunt van de dynamo.)

Nadat ik tot de conclusie was gekomen dat het op een normale manier niet los ging heb ik het ongeveer 45 minuten voortdurend ingespoten met WD40. Beetje bewegen met de dopsleutels beetje spuiten, dat even volhouden. Toen liet het bij mij los.

Misschien avond van tevoren al eens inspuiten en niet vergeten kopervet eraan te doen bij het monteren.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

De radiateur er uit om een V- snaar te vervangen ? op dat idee was ik nooid zelf gekomen ik zou zeggen bouw de hele motor uit dan kun je er tenminste bij !

Ik snap het probleem wel, maar ik ken het probleem niet, want bij mij is elk onderdeel gewoon en met normale krachten los te halen en te demonteren, ook chassis wielen vering remmen enz.

Een V- snaar is dan toch in een kwartiertje vervangen.

Dat kan bij mijn dus, ik heb alles ! bij de bouw van de camper 15 jaar geleden, volledig gedemonteerd en alle bouten en moeren schoon gemaakt en waar nodig vevangen, maar ook waar dat kon bout en/of moer door RVS vervangen.
Alles is met kopervet weer gemonteerd

(bij mijn Low-Buget camper gaat dat ook weer zo -zie onderschrift-)

Het gaat natuurlijk te ver om nu je hel bus uit elkaar te halen, maar als b.v. het dinamo gebeuren slecht los wil, demonteer alle bevestigingen en spanmechanieken dan eens geheel (ook met radiateur te doen) maak alles goed gangbaar, vervang wat niet meer goed gangbaar te maken is en monteer met kopervet daar heb je 15 jaar pleizier van !

Ik heb van goedkope werkbanslijpmachine aan een kant de slijpsteen vervangen door een staalborstel van de zelfde maat (kosten borstel rond de 20 euro, (daar doe je wel jaar ) mee.

Elke bout, camper, auto, fiets, die niet schoon is wordt door mij altijd schoon gemaakt en/of ontroest en is weer als nieuw gemoteerd, mits niet beschadigd natuurlijk.

Goeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Leo »

Bert Steenhuis schreef:Ik snap het probleem wel, maar ik ken het probleem niet,
Jah dááág, je kent het probleem errug goed, want toen je jouw voertuig kocht zat ook alles vastgeroest. :wink:

Kijk Bert, de meeste mensen hebben gewoon te maken met een vastgerot zooitje. (Net als jij toen je jouw bussie uit elkaar sleutelde..)
Ook helemaal niet vreemd, want zo'n dynamo-combinatie van staal en aluminium is vragen om dat soort ellende. :(
Dus als iemand voor de eerste keer ff zijn radiateur weghaalt zodat zijn handen niet velloos worden, is dat helemaal geen slecht idee.
Of ze de spaninrichting uit elkaar gaan halen en invetten is slechts een kwestie van inzicht.
Het is wel slim om te doen, maar gezien de verhalen van vastgerotte bouten blijkt het voor velen een te grote moeite zijn.
Zelfs de fabrikant doet het niet... :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: v-snaar vervanging

Bericht door Admin »

De Wegenwacht doet het als volgt: nieuwe riem om de dynamo en waterpomp trekken, zover mogelijk om de krukaspoelie sjorren, auto in z'n hoogste versnelling, handrem eraf en duwen maar... Dat doen ze natuurlijk wel op grond van 62 jaar ervaring.
Afbeelding
Maar ja, de Wegenwacht zorgt er in beginsel alleen voor dat de klant rijdend thuis kan komen, voor het meer structurele gedoe ben je zelf verantwoordelijk.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast