12 en 24 Volt
Geplaatst: 25 sep 2014, 21:10
Bij mijn ex-brandweer zit het startrelais niet onder de stoel, maar achter een stuk blik in de instap. Ik vermoed omdat de accu's groter zijn, want de bak staat helemaal "vol" met de 2 accu's.
Op de zijkant van de accubak, aan de deurkant, zit een stopcontact. De draden komen van een van de accu's, dus de aansluiting is 12 Volt. Staat ook op de sticker.
Mijn vraag: is het wel verstandig om stroom van één accu te nemen ipv beide? Of zijn de draden zodanig via het startrelais verbonden dat er misschien toch van beide accu's stroom genomen wordt? Ik kan namelijk niet zien hoe de dikke zwarte draden met het startrelais zijn verbonden.
Als de stroom toch slechts van één accu komt, kan ik beide accu's dan doorschakelen zodat de stroom van beide accu's genomen wordt OF kom je dan in de knoei tijdens het starten (is dan immers ff 24 V)?
Op de zijkant van de accubak, aan de deurkant, zit een stopcontact. De draden komen van een van de accu's, dus de aansluiting is 12 Volt. Staat ook op de sticker.
Mijn vraag: is het wel verstandig om stroom van één accu te nemen ipv beide? Of zijn de draden zodanig via het startrelais verbonden dat er misschien toch van beide accu's stroom genomen wordt? Ik kan namelijk niet zien hoe de dikke zwarte draden met het startrelais zijn verbonden.
Als de stroom toch slechts van één accu komt, kan ik beide accu's dan doorschakelen zodat de stroom van beide accu's genomen wordt OF kom je dan in de knoei tijdens het starten (is dan immers ff 24 V)?