Pagina 1 van 2
OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 08 mar 2014, 14:29
door Grumble
Ik ben bezig om de koppakking te vervangen, en loop weer tegen een probleempje aan.
Het kleppendeksel heb ik er nu ook af (en het inlaatspruitstuk, de verstuivers, het uitlaatspruitstuk en wat ander gerei) en nu zal het kettingtandwiel van de nokkenas eraf moeten.

Aan de voorzijde van de motor zie ik een 12 kantige kop, moet die losgedraaid worden?
Ik heb het wel geprobeerd maar ik durfde er niet met volle kracht tegenaan.
en vraag twee: wát moet er allemaal van de motor af om de koppakking te kunnen vervangen?
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 09 mar 2014, 00:52
door karmann
Ja deze tork bout moet los .Ketting spanner eruit a.d. zijkant ik meen 2x m8 bouten zodat de spanning v.d ketting is en je het tandwiel af kan nemen zet eerst krukas op OT en maak een draad a.d. ketting zodat die niet omlaag kan, mss ook nog een ketting geleider demonteren door het uittrekken v.d bev. stiften door een m6 boutje in de bev.stift te draaien
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 09 mar 2014, 09:49
door Grumble
Dank je wel!
Maar: hoe zet ik de krukas op OT?

(je ziet: ik ben nieuw in deze materie )
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 09 mar 2014, 10:13
door Grumble
Ha... ik heb
DIT gevonden, dat zal helpen (ook al zijn het geen plaatjes van een vijf cylinder...
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 09 mar 2014, 12:28
door karmann
Juist G waar een wil is , is een weg O.T ofwel bovenste dode punt staat onder op de poelie ,even zuiver maken, en dan zie je tevens een corresponderend afstel punt op het nok as tandwiel, verder hoop ik dat het de pakking is en vrees ik eerder v een gescheurde kop, Succes
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 09 mar 2014, 14:12
door Grumble
De term OT zei me niks, BDP echter weer wel... ;)
Maar het tandwiel is los, nu de kop bouten, waar van er één tegenstribbelt....

om602 koppakking HELP! wat nu?
Geplaatst: 28 mar 2014, 14:38
door Grumble

Mijn vraag is: wat doe ik nu? Moet dat busje, wat goed te zien is op de onderste foto rechts naast de bout, waar de kettingeleider (heet dat zo?) op draait.
Moet dat er wel uit, dat lukt me namelijk niet...
Wie helpt me even verder?

Re: om602 koppakking HELP! wat nu?
Geplaatst: 28 mar 2014, 22:01
door karmann
Grumble, aan de foto te zien ben je wat vergeten , lees maar eens terug.
Re: om602 koppakking HELP! wat nu?
Geplaatst: 28 mar 2014, 22:44
door Grumble
karmann schreef:Grumble, aan de foto te zien ben je wat vergeten , lees maar eens terug.
Sorry, maar ik heb geen idee waar je op doelt...

Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 29 mar 2014, 05:51
door Leo
Ik heb geen tekeningen van die 602, maar het lijkt me sterk dat je busje er uit moet. Zou dan namelijk wel een hele stomme constructie zijn om een geleider vast te houden.
Steek eens iets duns tussen die geleider en je kop. Dan kun je voelen of die draadbus door je kop heen komt.
Als hij er wel uit moet gewoon een bout met moer er in draaien, met de moer de bout borgen en losrossen dat ding.
Maarruhh niet om het 1 of ander; de ketting staat nog verdacht strak. Heb je de spanner al los?
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 29 mar 2014, 19:06
door karmann
Juist Leo daar duidde ik op., zoals eerder vermeld spanner los halen en N okkenas tandwiel er af, die ty rip kun je om de ketting doen , maar niet Met tandwiel(terug lezen) a/d rechter zijde staat de ketting altijd strak, vandaar zal de geleider wel niet los gaan, L zijde komt strak door de spanner(als je er voor staat) M6 boutje in de stift draaien en eruit trekken, als het moeilijk gaat maak je een trekkertje (,Busje , met groter gat dan de stift , contra moertje met revet aan de M6 bout , deze door het busje in de stift draaien en contra moer aandraaien stift zit er door, een hele mooie constructie
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 30 mar 2014, 00:57
door Grumble
De kettingspanner lag al op de bank bij de rest van de gedemonteerde materialen.
Het bovenste busje zat muur- en muur-vast. Zo vast dat ik me uiteindelijk begon af te vragen of deze er wel uit moet...
Uiteindelijk hebben we hem uitgeboord en daarna was de onderste pen aan de beurt.
Die was gelukkig wél op de normale manier (met busje, boutje en moer) los te maken.
Toen kon de kop eraf genomen worden en die wordt volgende week getest.
De zuiger aan de voorzijde van de wagen (het dichtst bij de nokkenas ketting) was behoorlijk bedekt met kool...
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 30 mar 2014, 09:15
door DVIII
haha ,goeiemorgen Leo , je gaat er helemaal naast , die stomme spanbusjes zijn net wel de dingen die eruit moeten , daar zit draad in die je zo met een slagtrekker uit kan trekken . met de spanbus houd je de geleideslof op zijn plek . ergens vind ik dat het vervangen van een kop van deze motor al een redelijke ervaring vraagt , maar goed deze man is al te ver in de ontwikkelingen.
bind je het nokkenas tandwiel wel aan het plafond met een elastiek , anders houdt je de ketting niet strak . ik ben af en toe wel in staat wat tips te geven ! ( en leo , niet elke motor komt van bolnes ! )
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 30 mar 2014, 15:33
door Leo
Ben blij dat ik er na zeven jaar gelijk éindelijk een keer grandioos naast zit Dave.

Het heeft ff geduurd, maar dan heb je ook wat...
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 30 mar 2014, 20:54
door DVIII
er zitten zelfs twee van die dingen in , en een heel aardig boutje wat je heel aardig van laten vallen in de ketting tunnel zodat je het hele blok bijkans uit elkaar kan schroeven. aardig level 8 klusje. hebben we het nog niet over de kop die je moet ophangen enz enz . ik heb een aardige hobbyhoek en toch had ik mijn handen vol ....
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 31 mar 2014, 08:32
door Grumble
Over welk boutje heb je het dan?
bij het daadwerkelijk de kop van de motor lichten waren we gelukkig met z'n tweeën, één buiten de wagen en één binnen, dus dat op zich was goed te doen.
Aan de koppakking is goed te zien waar het echt goed mis is gegaan, er zijn stukjes uit de pakking geblazen.
Misschien was er al eerder een probleem met de voorste cilinder, want ik vond altijd al dat de wagen niet snel was, op goede dagen liep hij 110 met uitschieters naar 115.
Niet dat ik erg hard wil rijden, maar soms is het gewoon prettig om wat over te hebben met inhalen of zo.
Van anderen met een vergelijkbare auto (alkoof camper opbouw en 5 cilinder OM602 motor) hoorde ik wel dat die harder konden.
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 01 apr 2014, 05:50
door DVIII
die twee imbusbouten recht naar beneden in je kettingtunnel , die kan je zomaar laten vallen !!
verders , die koppakkingen uit die periode zijn allemaal van de matige kant , dus elke bus met zo'n motor loopt kans te gaan lekken , olieverbruik , rook etc . wir haben das nicht gewust ......
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 01 apr 2014, 08:28
door Anton
Hoi Dave,
Dat roept de vraag op of de koppakking die je nu koopt van goede / betere kwaliteit zijn?
Kun je zo een oude (nieuwe), slechtere koppakking herkennen?
Groet Anton
Re: OM602 nokkenas kettingwiel losmaken.
Geplaatst: 01 apr 2014, 08:31
door Grumble
DVIII schreef:die twee imbusbouten recht naar beneden in je kettingtunnel , die kan je zomaar laten vallen !!
verders , die koppakkingen uit die periode zijn allemaal van de matige kant , dus elke bus met zo'n motor loopt kans te gaan lekken , olieverbruik , rook etc . wir haben das nicht gewust ......
Ah, oke, die heb ik ook veilig op de bank in de camper liggen
De pakking die ik erin had zitten hebben metalen ringen rond de zuigeropening, dat lijkt me wel goed, maar even voorbij de ring aan de voorste cilinder is een stukje uit de pakking (geblazen of aan het blok/kop blijven zitten, dat weet ik niet).
Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 01 apr 2014, 17:54
door DVIII
nee die slechte pakkingen zijn door DB ingekocht en bij nieuwe motoren ertussen geschroeft , PSA had er ook last van , hele series moesten van nieuwe pakkingen voorzien worden , de gebruiker betaald meestal het gelag !!
Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 07 apr 2014, 14:04
door Grumble
Kop wordt afgeperst en gekeken of die vlak/dicht is

Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 23 apr 2014, 09:03
door Grumble

Ben weer een stukje verder (en knaken armer

)
Kop is gevlakt, één nieuwe voorkamer (rechts op de foto), alle nieuwe pakkingen en rekbouten voor de kop.
Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 23 apr 2014, 09:40
door pwaes
Het ziet er allemaal wel netjes uit en kan er weer jaren tegenaan! Kon je zien of het nog de originele pakking was affabriek?
Ik ben nu wel blij dat ik vorig jaar een 5cylinder gekocht heb, waarbij de koppakking al vervangen was en de kop gereviseerd...
Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 23 apr 2014, 09:47
door Grumble
Ik weet niet hoe ik kan zien of het een originele koppakking betreft, hoe zie ik dat?
Re: OM602 koppakking vervangen.
Geplaatst: 23 apr 2014, 10:16
door Leo
Zit die nieuwe voorkamer nou verdraaid tov van de overigen, of is dat gezichtsbedrog?