Pagina 1 van 1

Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 10:28
door Wout Rockx
Hallo, ik ben redelijk nieuw hier (lees al een tijdje mee, maar had nog niet veel te melden en nog niet de tijd om mij netjes voor te stellen in het "even voorstellen" topic, maar ga dat zeker nog doen!)
Mijn naam is Wout Rock uit Rotterdam en ik heb in april een '81 Mercedes 409 (ex van Gen en Loos) van een vriend van mij overgenomen. Hij heeft de bus reeds voorzien van een hele frisse OM 364 motor uit een 609 en dat rijdt echt fantastisch. Maar zoals bij veel motorfreaks, is het overige onderhoud wel een beetje blijven liggen... (zoals gezegd foto's en voorstellen zal ik binnenkort doen)
Nu is de houten vloer, dankzij lekkende wielkasten behoorlijk rot op sommige delen en ga ik een nieuwe vloer plaatsen (sandwich plaat met isolatie ertussen) en overweeg ik om van het dubbellucht af te stappen... Dit scheelt mij veel binnenruimte (ik kan dan de wielkasten vervangen voor de helft smallere) en weerstand en ik kom nooit boven de 3500 kilo totaalgewicht uit op mijn loadindex 114 banden. Op mijn kenteken staat aantal assen: 2, aantal wielen: 4....
Dus het zou allemaal moeten kunnen, maar mag dit zomaar, raden jullie het wellicht af, etc.?
Ik heb gezocht naar een soortgelijk topic, maar nog niet gevenden, vandaar dat ik het zelf even vraag.

Erg fijn en informatief forum trouwens, geniet er elke dag van!

Re: Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 11:27
door paulv
Ik denk dat ze er niet voor niets zitten, wat jij verzint heeft Mercedes natuurlijk ook kunnen bedenken.

Voor nood kan het, om op de Spaanse tolwegen in een andere categorie te komen gebeurt het, maar om daar permanent mee te gaan rijden? Ik zou het niet doen voor die paar centimeters.

Groeten, Paul

Re: Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 15:51
door vanhooltje
Dit kan niet bij dubbel lucht, de druk op de lagers verandert en gaat op de lange duur kapot.
Wil je dit we'll dan moet je aan een anderre achteras, met de bijkomende keurig als dit al kan?

Re: Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 16:48
door Admin
Volgens mij kan het wel. Mensen die de woestijn ingaan met een 4x4 doen het ook, uit angst dat er een steen tussen de banden blijft zitten en ze zo de banden kapotrijden.
De "super singles" die een dubbellucht set vervangen moeten wel het benodigde draagvermogen hebben en zijn daarom schreeuwend duur. Vaak moeten er ook speciaal gemaakte velgen worden toegepast, loopt ook in de drie nullen per velg. Het buigmoment op de as hoeft niet te veranderen, als het draagpunt hetzelfde blijft.

Maar om dat allemaal te doen om een paar qcm grondoppervlak te winnen... :?:

Re: Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 18:23
door DVIII
ik zie ook geen enkel probleem , die dubbele montage is er voor 6,5 ton en als je dat lang niet haalt is een enkele band die 1000 kg kan dragen net zo goed in zijn eentje . voor de achter as maakt het niet uit , maar op de vooras zou het niet kunnen , (daar hoeft het ook niet)

Re: Dubbellucht naar enkellucht?

Geplaatst: 29 aug 2013, 21:49
door Johannes
http://www.bus-community.eu/fahrzeugthe ... #post42942

https://plus.google.com/photos/11146463 ... oDjr-7l5wE

In Nederland moet er ook iemand met super single rondrijden, ik heb hem een keer gezien op een najaarsweekend in Arnhem.

Groet Pieter