Warmtewisselaar doorgerot...
Geplaatst: 13 apr 2013, 19:52
Bij de vraag en aanbod al een balletje opgegooid, maar wellicht ook voor de toekomstige lezer interessant?
De warmtewisselaar van mijn okkazie D142 is helemaal doorgerot. Het koperen deel is nog wel goed, maar de stalen behuizing is compleet vergaan.
4 vragen:
1) kan ik deze vervangen door een normale oliekoeler?
2) op marktplaats vind je bijvoorbeeld dit soort ww: linkje warmtewisselaar BMW op marktplaats Hoe bepaal ik of een eventuele vervangende ww of oliekoeler voldoende dan wel te weinig capaciteit heeft? Volgens mij zit er in of bij de meeste oliekoelers wel een thermostaat, dus ik zou zeggen in het geval van een oliekoeler, liever te groot dan te klein? Ik vermoed dat dit ook voor een warmtewisselaar geldt. Als één van beide vloeistoffen (olie of koelvloeistof) warm of koud is, geeft de warmste zijn warmte af aan de koude. Dus koude motor = koude olie, koelvloeistof warmt snel op door gesloten thermostaat, en warmte zo ook de olie mee op. Bergje op, olie wordt heet, en geeft warmte af aan koelvloeistof die weer gekoeld wordt via de radiateur. Ook hier lijkt me een b.v. groter exemplaar niet zo erg, omdat de thermostaat van de koelvloeistof de koelvloeistoftemperatuur regelt -deze kan dus niet te laag worden. Of maak ik hier een denkfout?
3) moet een oliekoeler persé vooraan in de rijwind zitten? De warmtewisselaar die er nu op zit, zit aan de zijkant van het blok, en er zit nog een ruime meter lengte tot vooraan de radiateur. Lijken me dan wel erg lange slangen/leidingen? Kan ik deze ook gewoon dwars op de motor ongeveer naast de carterpan hangen?
4) heeft iemand ervaringen met het laten reviseren van dit soort dingen, net als bij een radiateur?
5) en tot slot nog een vraag die meer uit nieuwschierigheid is, waarom zou je uberhaupt een warmtewisselaar gebruiken? Heeft dit te maken met het feit dat bij lage snelheid en zware belasting (berg op ofzo) er onvoldoende rijwind door de oliekoeler stroomt en het ding dan geen zin heeft? En dat je minder problemen hebt bij het plaatsen van het ding, omdat ie niet in de rijwind hoeft te hangen?
De motor zit verder nu in elkaar, enkel nog deze warmtewisselaar/oliekoeler en de motorsteunen. Dan kan ie erin :)
Vragen, vragen...
Groeten, Jeroen
[edit: nog wat bijgewerkt en vraag 5 toegevoegd...)
De warmtewisselaar van mijn okkazie D142 is helemaal doorgerot. Het koperen deel is nog wel goed, maar de stalen behuizing is compleet vergaan.
4 vragen:
1) kan ik deze vervangen door een normale oliekoeler?
2) op marktplaats vind je bijvoorbeeld dit soort ww: linkje warmtewisselaar BMW op marktplaats Hoe bepaal ik of een eventuele vervangende ww of oliekoeler voldoende dan wel te weinig capaciteit heeft? Volgens mij zit er in of bij de meeste oliekoelers wel een thermostaat, dus ik zou zeggen in het geval van een oliekoeler, liever te groot dan te klein? Ik vermoed dat dit ook voor een warmtewisselaar geldt. Als één van beide vloeistoffen (olie of koelvloeistof) warm of koud is, geeft de warmste zijn warmte af aan de koude. Dus koude motor = koude olie, koelvloeistof warmt snel op door gesloten thermostaat, en warmte zo ook de olie mee op. Bergje op, olie wordt heet, en geeft warmte af aan koelvloeistof die weer gekoeld wordt via de radiateur. Ook hier lijkt me een b.v. groter exemplaar niet zo erg, omdat de thermostaat van de koelvloeistof de koelvloeistoftemperatuur regelt -deze kan dus niet te laag worden. Of maak ik hier een denkfout?
3) moet een oliekoeler persé vooraan in de rijwind zitten? De warmtewisselaar die er nu op zit, zit aan de zijkant van het blok, en er zit nog een ruime meter lengte tot vooraan de radiateur. Lijken me dan wel erg lange slangen/leidingen? Kan ik deze ook gewoon dwars op de motor ongeveer naast de carterpan hangen?
4) heeft iemand ervaringen met het laten reviseren van dit soort dingen, net als bij een radiateur?
5) en tot slot nog een vraag die meer uit nieuwschierigheid is, waarom zou je uberhaupt een warmtewisselaar gebruiken? Heeft dit te maken met het feit dat bij lage snelheid en zware belasting (berg op ofzo) er onvoldoende rijwind door de oliekoeler stroomt en het ding dan geen zin heeft? En dat je minder problemen hebt bij het plaatsen van het ding, omdat ie niet in de rijwind hoeft te hangen?
De motor zit verder nu in elkaar, enkel nog deze warmtewisselaar/oliekoeler en de motorsteunen. Dan kan ie erin :)
Vragen, vragen...
Groeten, Jeroen
[edit: nog wat bijgewerkt en vraag 5 toegevoegd...)