Pagina 1 van 1
Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 18:06
door Yoni
Ik heb een beetje inspiratie nodig voor het plaatsen van de schoonwater tank.
Ik wil geen lelijke gaten in de wanden maken voor een vul opening!
Het gaat om 3 watertanks van ongeveer 45 liter die gevuld moeten worden, zelf zat ik te denken aan een 1/2 duimse slang met een zelf sluitende gardena koppeling
en misschien wel een tankvlotter stop!
Zijn er mensen die misschien nog andere goeie ideën hebben?
gr. Yoni
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 18:24
door dereiziger
Waar plaats je de tanks .. ? das wat makkelijker meedenken ;)
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 18:25
door vanhooltje
je idee is prima hoor, aleen de tank vlotterstop is onnodig, je moet toch een ondluchting maken op je tanks. Loopt die over zit ie vol :D
grt Peter
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 18:38
door Yoni
Het gaat om een mercedes 609,
Ik wil 2 tanks links en rechts achter ophangen en een smalle tank rechts bij de schuifdeur tegen het chassis!
de afval water tank komt waarschijnlijk aan de binnenkant van het chassis langs de aandrijfas
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 19:30
door vanhooltje
Als je een verbinding maakt tussen de tanks, maak die dan van duims slang zowel boven als beneden aan de tank, dit voor een goede doorstroming en de luchtdoorlaat.
grt peter
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 20:33
door dereiziger
daar heb ik dus niets meer aan toe te voegen Peter ;)..
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 02 mar 2011, 22:06
door Danny
Hoi.
Ik heb 2 tanks, links en rechts achter de achterwielen geplaatst. Deze zijn met elkaar verbonden en mijn vulaansluiting is ook Gardena. Misschien ten overvloede, maar waar je volgens mij op moet letten is dat, als je met volle tanks een bocht maakt, het water door de ontluchting gaat omdat er druk op een van de tanks komt. Ik heb de onluchtingskraantjes zo gemaakt dat ik er makkelijk bij kan en ze onderweg dicht kan draaien.
Groet Danny
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 03 mar 2011, 17:36
door Yoni
Die kraantjes is iets wat ik nog niet helemaal zie zitten helaas maar een heel veel beter alternatief is er ook niet.
Ik zie mezelf niet iedere keer kraantje open en dicht draaien helaas, niet een fail proof systeem!
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 03 mar 2011, 18:07
door dereiziger
Er zijn wel elektrische afsluiters ipv kraantjes . die kan je zo aansluiten dat als je start ze dicht gaan en vv. maar als je de ontluchting hoog genoeg maakt zeg een 30 cm boven je inlaat dan heb je denk ik nergens last van en hoef je ook niet met kranen te kloten
bij mij werkt het iig
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 03 mar 2011, 18:43
door Dennis en Nancy
ik heb mijn twee keer 125ltr tanks gekoppeld met een 40mm slangpilaar onderin en bovenin een 20mm slangpilaar. De ontluchting zit op de tank en ventileerd onder de bus. Als ik ook hier of daar een halve liter verlies dat boeit me noet. Ga echt niet elke keer een kraantje open of dicht zetten. Grt dennis
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 03 mar 2011, 20:23
door Admin
Ik heb een vergelijkbare oplossing met die van Dennis. Mijn be/ontluchting loopt in de dubbele wand eerst een halve meter naar boven en dan terug naar de aansluiting in de vuldop. Ik denk niet dat er meer dan een liter per jaar uitloopt en dan nog alleen tijdens het vullen.
Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank
Geplaatst: 03 mar 2011, 20:30
door Frank.fjph
Misschien dat de ontluchting veel eenvoudiger op te lossen is dan met kraantjes:
We hebben al wat watertanks (oa in bootjes) gemaakt, en de ontluchting altijd met een stukje slang (maat tuinslang) gemaakt, die laat je dan eerst een stuk omhoog lopen, (bij boot zo hoog dat bij max. helling van de (zeil)boot het water er niet uit kan lopen.
Vervolgens kan je dan het uiteinde ergens weer naar beneden voeren en bv in de afvoer van de bak laten lopen.
Ook handig is een klein gaatje prikken in het hoogste punt van de slang (anti hevelwerking).
Maar bij een bussie zal dat allemaal wel meevallen en kan je het gewoon ergens naar buiten afvoern.
een klein filtertje oid aan eind houdt het ongedierte buiten.
De vraag was eigenlijk naar de vul aansluiting:
Mijn ervaring: er zat al een grote vuldop met dikke slang naar de tank, het ding is gaan lekken op de tanktopaansluiting omdat het een spiraalslang op een gladde slangpilaar was.
Ik heb het opgelost met een stuk drinkwaterslang met een gardenakoppeling die ik de vulasng door de strot heb geduwd, nu moet ik wel eerdst de dop open draaien en dan gardena eruit peuteren en aansluiten,......maar het werkt perfekt, en als het het zelf zou maken dan nam ik een Gardena vrouwtje met terugslaklepje en deed er een afgebind mannetje in als afsluiting.
Tot slot: ik ben nog aan het kijken of ik bij mijn 508 de watertank vlak achter de cabinedeut onder de vloer kan monteren en dan in het achterwandje van de instap een gat maken met zo'n lelijke grote vuldop, die zie je dan niet meer buiten...
Frank