Pagina 1 van 1

wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 19 feb 2011, 20:22
door jan
Onder mijn fabriekscamper uit 1984 lagen 2 gastanks naast elkaar. De gasleiding komt na de tanks in een klein drukvaatje terecht en direct daarna is de regelaar geplaatst.

De vorige eigenaar waarschuwde dat bij helemaal vol tanken en warm weer het overdrukventiel wel eens in werking ging. Daar heb ik dus niet zo veel mee op, dus vandaag de 2 tanks omgeruild voor 1 orginele dampgastank. Alleen het gas nog aansluiten en dan kunnen we op pad.
Ik weet alleen niet wat voor een regelaar ik moet gaan gebruiken. Op de gesloopte regelaar staat 50 mbar, maar dat is wel gek, want de koelkast is erg nieuw en die werkt dan toch op 30mbar? En wat is dit voor een regelaar? (nog nooit gezien)

alvast bedankt.

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 19 feb 2011, 20:36
door donnert
dit is een 2 traps LPG-gasdrukregelaar.

gr. Klaus

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 19 feb 2011, 20:37
door Anton
Hoi,

Dat lijkt mij een tweetrapsregelaar te zijn.

Groet Anton

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 19 feb 2011, 21:48
door Admin
Voor minder dan € 25 heb ik een zelfde exemplaar gekocht, maar dan met 30 mbar, dus iets moderner. (Ik dacht bij De Wit in de uitverkoop)

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 20 feb 2011, 12:33
door jan
Hallo Ernst,

Ik denk dat ik wel bij de 50 mbar moet blijven, of is 30 mbar tegenwoordig de standaard?

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 20 feb 2011, 13:02
door Admin
Ja, vrijwel alles wat je nu koopt is 30 mbar.
Bij de Duitse TÜV kijken ze naar dat soort details, hier laten ze dat aan je zelf over.

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 21 feb 2011, 00:50
door Frank.fjph
Let OP

Het verschil in druk is wel van belang:

Er zijn meestal 2 mogelijke werkdrukken voor de diverse apparatuur: 30/35 mbar en 50 mBar.
Je moet echt alle apparaten controleren welke druk ze nodig hebben!

Bij mij hadden ze alles achter een 50 mbar regelaar gehangen, en wat bleek toen ik de kachel wat moeilijk vond doen??? Er zat een plaatje op met 30 mBar, dat heb ik toen opgelost door achter de kraan van de kachel een 2e reduceertje te plaatsen die van de 50 mBar 30 MBAr maakte.

Andersom gaat dat niet, dus was het geluk dat het zo fout zat.

Ik zou het dus even goed nalopen, en bovendien gaat men tegenwoordig uit van een beperkte levensduur van een reduceer, koop dus gerust een nieuwe en let er op dat alles dus dezelfde druk heeft.

Overigens was bij mij geen andere oplossing mogelijk dan een 2e reduceer, maar bij diverse apparaten kun je ook een ombouwsetje krijgen voor de andere druk.

Frank

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 23 feb 2011, 22:30
door jan
donnert schreef:dit is een 2 traps LPG-gasdrukregelaar.

gr. Klaus
Wie kan uitleggen hoe een 2trapsregelaar werkt t.o.v. een gewone regelaar?

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 24 feb 2011, 00:16
door Frank.fjph
Kort samengevat: hij heeft 2 regelaars achter elkaar, en in tegenstelling tot een goedkoop ding niet een enkele membraan erin die bij lekkage of scheuren een hoge druk op je gasnet geeft.
Frank

Re: wat is dit voor een gasregelaar?

Geplaatst: 24 feb 2011, 09:41
door Berthil
Als je gasverbuikers aan hebt tijdens het rijden, zou ik altijd een tweetraps regelaar gebruiken.
Door het schudden bij een volle tank kan er vloeibaar gas in je leiding komen.
Bij een eentrapsregelaar kan je hierdoor een hogere druk krijgen achter je regelaar waardoor een steekvlam kan ontstaan.
Bij een twee traps regelaar wordt die druk verhoging opgevangen door de tweede regelaar.

Groeten Berthil.