Zeker niet zo handig met Google
Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan voertuigen met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw auto in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
APK
Bij de Algemene Periodiek Keuring (APK) wordt de auto getest op veiligheid en milieueisen. Zo moeten bijvoorbeeld de remmen goed zijn en mag de auto niet teveel vervuilende stoffen uitstoten. De APK is in heel Europa verplicht. Onder vraag en antwoord staat meer informatie op welke onderdelen de auto wordt gecontroleerd tijdens de APK.
Frequenties APK voor personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s (lichter dan 3.500 kg):
Eerste keer op de weg na 1 januari 2005:
Bezine/elektromotor: eerste APK na 4 jaar, daarna tweede keer na 2 jaar, daarna elk jaar.
Diesel, gas of anders: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.
Eerste keer op de weg voor 1 januari 2005:
Alle brandstoffen: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.
Voertuig ouder dan 30 jaar:
Alle brandstoffen: eens per 2 jaar APK.
Kortom: géén roetmeting, APK eens per twee jaar.
Voor het eerst op de weg voor 1 januari 1960:
Alle brandstoffen: geen APK-plicht.