Pagina 1 van 4

Diesel start niet meer...

Geplaatst: 25 apr 2010, 07:37
door OudeHymer
Hoi,
Ik heb een Hymermobil op een Ford Transit onderstel uit 1983 met een 2.4 York Diesel motor, start altijd redelijk tot goed, 2 keer gloeien onder de 0 graden. Twee weken geleden is er tijdens het starten lekkage ontstaan tussen de brandstofpomp en het er aan vast zittende verdelerblok. Ik ben 20 km naar huis gereden, af laten koelen en het verdelerblok van de Bosch VE pomp geschroefd om de O-ring te vervangen. Natuurlijk stort dan het binnenwerk van de pomp in elkaar dus die ook maar gedemonteerd, wist ik veel...
Na veel zoeken en prutsen de pomp en verdelerblok weer in elkaar gereuteld en gemonteerd. De timing is waarschijnlijk zoals die was. De gloeibougies doen het waarschijnlijk ook, als ik gloei gaat de laadstroommeter van m'n acculader 3 amp omhoog. Tijdens het ontluchten komt er diesel uit de aansluitingen van de dan loszittende wartels van de verstuivers. Ik heb al 20 verschillende pomptimingen geprobeerd, meestal komt er behoorlijk wat rook uit de uitlaat. Je zou dus denken dat er diesel doorheen gaat. Hoe moeilijk kan het zijn, zo'n diesel? Nou, wie het weet mag het zeggen, graag zelfs...

Bij voorbaat heel veel dank.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 25 apr 2010, 11:02
door OudeHymer
Ben weer een stukje verder, ik heb de brandstofleiding naar de eerste cilinder losgehaald bij de pomp, de motor op tdc gezet, de distributieriem eraf gehaald, de pomp langzaam handmatig rond laten gaan en tot de conclusie gekomen dat de plunjer-as 180 graden verkeerd in de pomp zit.
Wat ik nu weet is het moment dat de pomp brandstof begint te geven omdat ik m'n vinger onder de uitgang van de pomp naar de eerste cilinder heb gehouden. Dat is nog niet het inspuitmoment bij de verstuiver. Het is nu nog de vraag hoe veel tanden het pomptandwiel later moet staan(dus de pomp eerder) t.o.v. het krukasriemwiel
dus...

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 26 apr 2010, 19:38
door DVIII
eerst een stevige waarschuwing !!!!! houd nooit je vinger onder en leiding of verstuiver die met 200 bar aangevoedt wordt !!!!! . het is het lulligste bedrijfsongeval wat je met diesel kan hebben. door de hoge druk kan een gat geblazen worden in je huid en krijg je een heel vervelende niet snel genezende wonde (in het beste geval).
maar de boel op tijd zetten is voor een york "echt wel" belangrijk natuurlijk is 180 graden erg ver af , maar 3 graden en hij loopt ook al niet.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 29 apr 2010, 21:44
door OudeHymer
Als ik met de hand heel rustig aan het pompwiel draai en laat hem rustig over z'n hoge punt heen gaan dan komt er een zeer geringe hoeveelheid in de vorm van een druppel uit de leidingaansluiting aan de achterkant van de pomp bij het verdeelblok.
Anyway, ik heb de as omgedraaid in de pomp, de timing precies gezet zoals deze was voordat ik de pomp eraf ging halen omdat er een O-ringetje van 1 euro lek ging. Alles staat nu weer zoals het was toen er nog gewoon in 1 keer gestart kon worden. Nu starten levert vooral rook uit de uitlaat op. Doet het dus nog steeds niet. Heeft iemand nog een idee?
Hoe controleer je een gloeibougie? Die dingen zitten ver weg bij een York...
Vriendelijke groet.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 29 apr 2010, 22:51
door sotomar
Hallo

Ik stel mischien ff een domme vraag maar heb je wel voldoende druk naar de pomp toe of daar mischien luchtlekkage
de brandstof opvoerpomp ff controleren verder om de gloeibougie´s te controleren dien je ze te demonteren en te kijken of ze gelijk op het puntje beginnen te gloeien niet halverwege je kunt ff voor het demonteren tussen de voeding en de aansluiting een lampje schakelen als hij brand tijdens het gloeien dan is de verwarmingsspiraal intact dit zegt niet dat hij goed werkt maar hij gloeit dan tenminste

succes Eric

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 30 apr 2010, 15:16
door bancras
Omdat bij mijn motor de gloeibougies zeer lastig zijn te demonteren kontroleer ik ze altijd door de stroomopname te meten. Een losse draad van de akku via een amperemeter naar de gloeibougie. De amperemeter moet een bereik hebben van tenminste 20 amp. Een goede gloeibougie neemt de eerste seconden ca. 18 amp en zakt dan naar zo'n 12 amp.; tenminste zo is het bij mijn motor (Volkswagen). Op deze manier meten is het minutenwerk, terwijl demontage uren duurt.
Succes er mee, Bob.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 30 apr 2010, 18:50
door OudeHymer
Bedankt voor de reacties,

Ik heb gedaan wat Bancras voorstelde; Gemeten per 4 tegelijk; begint met 18 Amp en zakt dan per seconde of zo ongeveer 1 Ampere. Kan niet te lang meten met die dunne multimeterdraadjes. Ik denk dat ze wel goed zijn. Ik moet het inlaatspruitstuk demonteren om ze te kunnen demonteren en te zien gloeien. Zou ook wel heel toevallig zijn.

Als er nog lucht in het systeem zou zitten, zou er dan ook nog rook uit de uitlaat komen tijdens het starten?

Volgende optie zou toch denk ik de verstuivers zijn, dan blijf ik in elk geval in de brandstofhoek... Hoe gaat dat in z'n werk?

En moet er tijdens het starten al diesel door de retourleidingen van de verstuivers lopen?

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 30 apr 2010, 20:25
door Anton
Hoi,

Je schrijft dat ie het altijd goed gedaan heeft, dus de verstuivers lijken mij nog niet aan hun eind.
Alle vier in een keer, lijkt mij onwaarschijnlijk.
De brandstof door de retourleiding is erg weinig, eerder druppels dan een stroom mits de verstuivers redelijk zijn.

Je bent in de weer geweest met de inspuitpomp dus daar moet het ergens zitten.

Leo schreef ooit aan Ernst:


Als ie nu nog steeds een beetje blijft roken dan loont het de moeite om je inspuitmoment even te controleren.
Verrotte verstuivers betekent alvast dat er een hele lange tijd niks aan gedaan is; kun je op je vingers natellen dat de timing ook een hele tijd geleden is gecontroleerd..( áls het al ooit gedaan is.. )


Controleer de timing alsvolgt:

Op je vliegwiel kijken of er ergens een inspuitmoment aangegeven staat,
uitzoeken voor welke cilinder dat is,
bij de brandstofpomp de juiste leiding loshalen,

de wartel waar die leiding op gemonteerd zat, losnemen,
persklepje er uithalen,
wartel weer monteren,
stukkie slang op die wartel schuiven,

start/stop je met de contactsleutel: contact aanzetten,
start/stop je met de befaamde knop: knop in de AANstand zetten,

druk op de brandstofpomp zetten ( hetzij door pompen, hetzij door op de persleiding een sifon aan te sluiten en hoog op te hangen),

motor tornen (in de juiste draairichting!!),

op het moment dat er géén brandstof meer uit het (wartel)slangetje komt , dát is het moment van inspuiting.

Eventueel de brandstofpomp verdraaien tot het spul op tijd staat.

Zet daarna het hele zooitje weer in elkaar enneuhh...Vergeet het persklepje niet terug te zetten.

Fluitje van een cent, zo gepiept


Met vriendelijke groet, Leo

Groet Anton

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 30 apr 2010, 21:20
door OudeHymer
Anton, ik heb helemaal niks aan de timing van die pomp veranderd. De pomp zit bij zo'n York 2.4 Diesel met 3 bouten en een paspen op een vijfpuntig stuk aluminium bevestigd dat weer met vijf M10 bouten, die niet verstelbaar zijn, vastzit op het motorblok . Deze heb ik er met pomp en al afgeschroefd, de pakking vernieuwd, er weer opgeschroefd en de boel aangesloten en ontlucht. Ik heb voordat ik demonteerde ook nog foto's gemaakt van de distributie-snaar en merktekens op poelies, alles is zoals het was.

Hoe kan dan het inspuitmoment veranderd zijn ????????

Wat ik ook nog kan bedenken is dat de distributie-snaar wat strakker zal staan dan voorheen i.v.m. de spanner. Een halve graad verschil? Geen idee...

Ik had de Hymer voordat ik die lekkage kreeg laten nakijken voordat ik zou gaan APK'en en toen kwam hij lachend door de roetmeting.
Als ik aan de timing begin te rommelen is straks helemaal het eind zoek, voor mij in elk geval wel.
Het enige waarvan ik niet helemaal zeker ben is de positie van de gashevel bovenop het pompdeksel maar dat is ook maar 1 tandje links of rechts onzekerheid, of dat nou wat uitmaakt...?

Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties, bedankt.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 30 apr 2010, 21:29
door Leo
Er is iets veranderd, anders zou hij het nu gewoon doen.:)
Je hebt aan je pomp gezeten, dus zou ik toch ff checken of hij wel op tijd staat.

Mvg, Leo.:D

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 01 mei 2010, 20:32
door OudeHymer
Ik heb vandaag gedaan wat Anton en/of Leo geschreven had. 1ste cilinderpompuitgang losgereuteld, klepje eruit, slangetje enz... Werkt boven verwachting, als je tenminste blijft pompen. Het resultaat (sluitpunt 1ste cilinderpompuitgang) zit 2 tanden later dan enig merkteken op het pompwiel. Da's al ruim 14 graden :shock:
Er is geen inspuitmomentmerkteken te vinden maar het inspuiten zou op 13 graden BTDC moeten gebeuren. Dus ik neem aan dat het sluitpunt 1ste cilinderpompuitgang nog eens 13 graden voor TDC moet staan? De pomp kan ik niet verstellen dus zal het pompwiel nog bijna 2 tanden met de klok mee verzet moeten worden ten opzichte van de krukas/distributieriem? :shock: :shock:

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 13:01
door OudeHymer
Welnu, ik heb alles aangesloten en ontlucht.Er spuiten straaltjes diesel minimaal een halve meter ver uit de loszittende verstuiver/leiding aansluitingen(die zitten nu weer vast). Merktekens op het pompwiel zitten op een andere plaats. Een origineel uitziend merkteken zit nu precies 90 graden voorbij het punt waar ik ben uitgekomen. De buitenring van het riemwiel zit met 4 bouten vast op z'n hart dus je zou kunnen denken dat een onverlaat dat ooit een kwart verkeerd heeft gemonteerd...???
Ik heb het pompinspuitmoment gemarkeerd op het wiel bij een vast punt op de motor. Daarna de motor op TDC merktekens gezet. Toen het merkteken op het pompwiel 13 graden(15.4mm) voorbij het vaste punt op de motor gezet(riem verzet). Hij stopt dus 13 graden voor het TDC met pompbrandstof geven.
Desalnietenin doet hij het nog steeds niet. Wat kan ik verwachten bij zo'n napompse startpoging? Moet ik vol gas geven, geen gas, iets ertussen in? Wat is de procedure na een pomprevisie?

Vriendelijke groet.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 13:15
door Leo
Heb je wel gekeken of hij bij het afstellen in de compressieslag van cil 1 zat?
Anders sta het spul nu 180 graden verkeerd.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 13:22
door OudeHymer
Er zit op de krukas en op de nokkenas een paspen/merkteken. Dan zou het toch goed moeten zijn? Of mis ik nu iets?

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 13:33
door Anton
Hoi,

Je moet wel zeker zijn dat de zuiger bezig is met zijn compressieslag!
Op dat moment staan de kleppen dicht.

Groet Anton

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 13:37
door OudeHymer
Als de nokkenas op TDC staat en de krukas ook, wat kan ik dan verder nog bekijken c.q. beinvloeden?

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 14:01
door Leo
Ben ff voor je aan het zoeken geweest en kwam terecht op het Engelse Transit-forum.
Ben het even aan het uitwerken, moment.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 14:16
door OudeHymer
Heb even de olievuldop d'raf gerukt, het inspuitmoment moet drie graden na de inlaatklep-opening staan, die klep moet op 10 graden BTDC gaan openen. De pomp is er dan al 90 graden voorbij. Schiet mij maar lek. Als ik het pompwiel 90 graden terugdraai dan kom ik zomaar op het waarschijnlijk originele merkteken op het pompwiel uit... Al klotende..
Ik heb ook al op dat Transit forum gesnuffeld, allemaal halve raadgevingen voorzover ik het kon vinden. Ik ga even m'n inspuitmoment aan de inlaatkleptiming aanpassen.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 14:24
door Leo
Geduld is een schone zaak. :roll:

Hopelijk is onderstaande foto gelijk aan jouw motor..

Je ziet dan dat je door de poelies van de brandstofpomp (op ca 11 uur) én de nokkenas (op ca 7 uur) een afstelpin kunt steken om het spul in de juiste stand te blokkeren.
De dia van die pin voor de brandstofpomp is 9,5mm, en voor de nokkenas 8mm.

Afbeelding


Ook het vliegwiel (aan de starterkant) kun je met zo'n pin op stand zetten zoals je <HIER op afbeelding "D" kunt zien>
Aan de tekening te zien is het een bout die je in het vliegwiel kunt draaien. Ik heb er echter geen maat van kunnen vinden.

Dan is het nog een kwestie van de riem er omheen leggen en gaan met dat ding.


Mvg, Leo.:D

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 15:04
door OudeHymer
Bedankt voor al je moeite. Ik heb een York 2.4 van '83. Dit is nieuwer, 2.5.
Maar nu even het volgende, de inlaatklep gaat toch 1 x per 2 krukasrotaties open? En dit komt toch doordat het nokkenasriemwiel 2 x zoveel tanden heeft als het krukasriemwiel?
Zat net naar de uitlaatklep te kijken(verkeerd). Nu naar de inlaatklep gegluurd, die 10 graden voor BTDC open gaat.Dus m'n inspuiting 3 graden later.
M'n inlaatklep gaat ongeveer 180 graden na de TDC merktekens open. Ik denk dat BTDC aan de andere kant van de wereld ligt. Dus als de krukas op merkteken staat en de nokkenaspinopening er recht tegenover. Ik moet dus m'n pompriemwiel 180 graden verdraaien. Ga het weer proberen..
Weer erg bedankt!

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 15:25
door Leo
OudeHymer schreef:Ik moet dus m'n pompriemwiel 180 graden verdraaien.
Dat schreef ik om 13.15 uur al.

Maar zeker te weten dat bij jouw motor geen paspennen in de tandwielen & vliegwiel kunnen? Want meestal houdt een fabrikant aan zo'n handigheidje vast.
Maak anders eens een foto van dat circus. :wink:

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 15:56
door OudeHymer
Ja, ik weet het maar ik hield me maar vast aan die paspennen en zo, al 3 weken...
Nu even zonder paspennen proberen en desnoods zelf nadenken, ik heb nu het inspuitmoment bijnanagenoeggelijk met het openen van de bijbehorende inlaatklep(1ste cilinder, 3 graden verschil) Nog even moed verzamelen en dan ga ik weer voorgloeien met m'n startmotor.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 16:02
door Leo
Ik heb geen idee waar je nu mee bezig bent wbt de inspuiting en die inlaatklep, want het klinkt totaal onlogisch. Je gaat toch geen brandstof inspuiten bij een geopende inlaatklep?
Is dat een of ander foefje wat je elders hebt gevonden?

Natuurlijk draait de krukas twee keer zoveel omwentelingen als de nokkenas/brandstofpomp.
Het is een viertakt.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 16:28
door OudeHymer
Die graden staan in een werkplaatshandboek van die motor maar dan met een lijnpomp erop. Boek is van 1971, er is geen ander boek. Ik dacht; ik probeer eens wat anders.Doet niks.

In dat boek staat 1 paspengat op de nokkenas. En een merkteken op de krukas.
Het boek zegt; krukas op merkteken, paspen in nokkenas en dan de pomp op 13 BTDC. Er staat een foto bij met zo'n handige gradenboog en merkteken op de pomp.
Niet zoals het bij mij zit.
Bij mij zit er ook nog een paspen en gat op de pomp, dat doet ook helemaal niks als ik 'm daar op zet. Het inspuitmoment ligt ook heel ergens anders dan dat timing-gat aangeeft.
Er is al zoveel gesleuteld aan die motor.
Wat is dan een logische timing in verhouding tot de inlaatklep-opening, bijvoorbeeld??

Ik zie nu staan dat de 1ste cilinder in de compressionstroke moet staan, dat stond hij dus voordat ik 'm 180 graden draaide.

Re: Diesel start niet meer...

Geplaatst: 02 mei 2010, 17:55
door OudeHymer
Ik heb alles weer zoals het zou moeten, met paspennen erin en merktekens op lijn, doet helemaal niks, behalve roken dan. Het moment van einde brandstoflevering bij de eerste cilinderuitgang op de pomp ligt 4 tanden later dan het paspengat als de motor op TDC staat.
De motor draait met de klok mee, rechtsom dus. Het eindebrandstofteken ligt links van het statische paspengat boven het pomptandwiel en dus ook 4 tanden links van het aan het pompwiel vastgeschroefde paspengat. 1 tand = 7,2 graden. Een graadje of 30 later(links van) dan het paspengat.
Ik heb dus, lijkt mij, niks aan dat paspengat op de pomp?
Het lijkt mij dat de inspuiting moet plaatsvinden op 13 graden BTDC in de compressieslag maar dan gebeurt er niks. Ja, roken

Ja ik word er ook knettergek van, ben al drie weken zo bezig. Daarom ga ik ook rare dingen proberen..

Alle suggesties zijn welkom..