Pagina 1 van 1

Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 08:52
door Goldwingh
Kennismaking met een tachograaf. Voormij is dit nieuw. Nooit een vrachtwagen bestuurd. In de zojuist aangeschafte 609 zit dan een tachograaf.De wagen is onder de 3,5T gekeurd. Bij 70Km p/u gaat er een roodlampje branden. Is dit uit te schakelen of in testellen dat dit bij 90Km p/u gaat branden. Alle nodige info over dit apparaat is welkom.
Groetjes Henk en Adrie

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 10:20
door Admin
Als je de tachograaf openklapt (sleuteltje kwartslag draaien), zie je een stelschroef waar je de inschakelsnelheid van dat rode lampje kunt wijzigen.

Als je een speciale gladde schijf koopt brandt ook het waarschuwingslampje dat er geen schijf in zit, niet meer. Scheelt weer (een klein beetje) stroom :roll:

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 10:24
door DVIII
je kunt ook de draad van je klokje loskoppelen , okay dan heb geen klokje meer maar alle registratie bende werkt ook niet meer . de aangeefwijzer en de verlichting blijven het gewoon doen . dit uitschakelen is niet gevaarlijk of fout en het scheelt dat je accu's niet stiekem leeglopen in een paar maanden tijd !.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 16:18
door wesse321
Hoi,
Leeglopen van de accu's?? Laat je dan je hoofdschakelaar aanstaan als je langer stilstaat? Ik vind het irritant dat ik de tacho elke keer weer op tijd moet zetten omdat ie stopt, als de hoofdschakelaar uit is gezet. En dat vind ik dan wel weer prettig. Minder makkelijk te jatten, niet onmogelijk, maar lastiger en geen sluipverkeer zodat de accu's op enig moment dood zijn.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 16:23
door Admin
Onze vorige bus had z'n hele inbouw (tot Straßendienstsonderausführunggroßtransporter) van de fabriek meegekregen. Dat betekende een dikke massaschakelaar links in de accubak en een dun draadje buiten die schakelaar om, naar, ja, je raadt het al... de tachograaf!

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 17:47
door Goldwingh
Geweldig bedankt voor de informatie. Toppie. Maar men hoeft zich niet ongerust te maken dat deze wagen lange tijd zal stilstaan. Nu wij gepensioeneerd zijn gaan wij reizen. Eerste tocht gaat in Maart naar Gerard Exis in Roemenie voor afbouw van de 609. Wij waren afgelopen zomer door Gerard fijn geholpen toen wij pech hadden met de Hyundai H200, groet Henk en Adrie Regio Eindhoven

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 20 dec 2009, 17:57
door Admin
niet ongerust te maken dat deze wagen lange tijd zal stilstaan

Hi Henk,

Alles is rekbaar... Reken er maar op dat je - als je geen maatregelen treft - in maart nieuwe accu's nodig hebt. Ook al trekt die tacho maar een paar milliampère :evil:

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 30 jan 2010, 17:46
door dereiziger
ik heb die van mij ook direct losgetrokken .. dat lampje is irritant en het stroomverbruik mij net iets teveel ..

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 18:58
door Grenzgenger
Hallo, ik heb ook een 609 en dit lampje brand ook als de sleutel uit het contact is, hoe kan dit?

Lege accu's ben ik niet bang voor, er hangt een druppellader aan!

Groet Marcel.


P.S. Er zitten 2 schijven in.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 19:03
door Admin
Er zijn twee lampjes;
- één dat aangeeft dat er geen schijf/schijven in zitten. Dat lampje kun je foppen door een of twee blinde plastic schijven in de tachograaf te doen.
- één dat aangeeft dat je harder dan 80 (of een andere ingestelde snelheid) rijdt. Dat is vast niet het lampje dat je zirt :roll:

De tachograaf wordt buiten het contactslot om gevoed. 't Zou lastig zijn als je bij elke keer motor starten eerst de klok moest gelijkzetten :idea:

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 19:11
door Grenzgenger
Bedankt voor het snelle antwoord! Nu weet ik het niet zeker maar volgens mij brand het rode lampje dat ik te snel rij..?

Gr. Marcel.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 19:58
door dereiziger
marcel dat deed ie van mij ook boven de 85/90 ging ie branden ..

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 20:37
door Grenzgenger
Dat hoort dat lampje ook te doen maar dat van mij brand met de contactsleutel eruit...!

Gr. Marcel.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 21:14
door Goldwingh
In het begin van dit topic heeft Ernst mij al gewezen op de instelpotmeter voor het bovenste rodelampje die bij een bepaalde snelheid gaat branden. Je opent de klok en ik moest eerst ook nog goed kijken, maar bij dat potmetertje zie je de snelheid die je instelt. Tevens zat bij mij in het schijven voorraad gedeelte een plastic schijf. Daarnaast heb ik een keer met een lege accu gestaan doordat ik het licht aan liet staan. Dit opgelost met 2 relais bij de zekeringehouder gedaan. Als men geintereseerd is hoe, wil ik dat wel beschrijven. 2x relai (a 7,50 euro) en een paar AMP stekkertjes en is binnen een uur gedaan.
Groet Henk en Adrie

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 21:23
door Anton
Hoi,

Als er geen kaart in zit brand er ook een rood lampje.

Groet Anton

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 21:36
door Grenzgenger
Nog even voor de duidelijkheid, er zitten 2 schijven in. Eentje die gebruikt is om de tachograaf te ijken en een nieuwe schijf voor dagelijk gebruik. Lampje brand dus continu!

Gr. Marcel.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 07 feb 2010, 22:14
door Leo
Ligt die ijkschijf niet in tweeën?

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 10:30
door Anton
Hoi,

Er zijn ook tacho's voor 2 personen, dan zitter 2 knopjes op.

Groet Anton

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 12:35
door dereiziger
ik heb een ander klokje eringezet en de stroom van de tacho losgekoppelt , geen lampjes meer die gaan branden .. of stroom verbruiken .

het klokje werkt overigens op batterijen :mrgreen:

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 13:44
door Grenzgenger
Effe een foto van de tacho gemaakt, het is het onderste lampje. beide schijven zitten erin en zijn in goede toestand!

Gr. Marcel.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 14:01
door Anton
Hoi,

Dat lampje geeft volgens mij dat er geen kaart (en) inzit en of dat ie niet goed dicht zit.

Groet Anton

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 15:13
door Leo
Klopt wat Anton zegt.
Blijft ie ook branden als je het sleuteltje op slot zet?
En anders ff een paar keer fors dicht doen. 8)

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 15:47
door Grenzgenger
Probleem is opgelost! De ijkschijf WAS in goede toestand. Nu de massaschakelaar al enige weken erin zit blijft de tacho doorlopen en is inderdaad de ijkschijf doorgesleten... :oops:

Nu vraag ik mij af hoe dit gaat bij vrachtwagens, blijft de ijkschijf er altijd in zitten of vervang je deze na het ijken door een kunststof exemplaar?

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 16:01
door Leo
Grinnn, weer zo'n gevalletje van "niet kijken en aannemen dat.." :roll:

Normaal gesproken dan hoeft alleen in nr1 een schijf om dat lampje uit te krijgen.

Een vrachtwagen die in bedrijf is heeft geen last van leeglopende accu's.
Die heeft er dus niets inzitten als hij een paar dagen geparkeerd staat.
Is er een beroepschauffeur aan boord dan moet er zowieso een schijf inzitten.
Jouw probleem is er duidelijk 1 van de luxe soort...:)

Gewoon een plastic schijfje kopen, ben je overal vanaf.

Re: Werking van de tachograaf

Geplaatst: 08 feb 2010, 16:15
door Grenzgenger
Hallo Leo, ik heb die schijf weken geleden nog in mijn handen gehad en toen was er niets mis mee!

Ik morgen eens kijken of ik zo'n kunststof schijf ergens kan kopen.

Gr. Marcel.

P.S. Bedankt voor het werkplaatshandboek!