Pagina 1 van 1
motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 12:17
door 508frank
Ik ben nieuwsgierig welke type motoren in welke bussen zit.
welke type motoren er zijn is makkelijk te vinden op het net maar
in welke bus welke motor zit niet.
wie heeft er een lijst van alle types mb bussen met erbij welke motor er in zit ?
dus de oude 508, 407, hanomag enz. maar ook de mb100, sprinter, vito enz...
niet dat ik deze info direct nodig heb maar ben gewoon nieusgierig.
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 13:14
door Clement
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 13:28
door 508frank
Wel bedankt voor je reactie Clement.
Maar deze informatie heb ik ook zien staan maar als ik dan een duidelijke lijst wil maken ben ik uren bezig.
ik zoek een lijst met mb bus types met daar achter welke motor er in hoort.
alle info die ik zoek is zeker te vinden, maar niet netjes op een rij.
ik hoopte dat iemand zo een lijst heeft of het mischien zelfs uit zijn hoofd weet.
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 18:07
door DVIII
iemand weet het wel ..... de 615/621 zit in 406 bussen en in 319, 206,306 en de 200/220 auto
de 616 zit in de 407, maar ook de 207,307 en in de auto 240 en in een verdwaalde unimog 421
de 617 zit in de 209 en 309 en de 240/300 auto.
de 314 zit in de LP 608/808 en de 408,508,608 en in de unimog 403/413
en de 352 zit in de LP 813/913/1013 de L713 en 913,1013 en 1213 en de 613 bus en natuurlijk in de unimog 406/416
en de 352 turbo zit vooral in de L 1017,1217,1417
tot slot de nieuwste serie de 601 zit in de 208/308 (sprinter) en de 508 (ecovan) en diverse 200 automodellen
de 602 in de 310/410 en de 250 automodellen
en de 603 in de 300 automodellen
de 364 zit in 609,709 en 807 voertuigen
en de 364 turbo in de 711,811.
en de 366 zit in alle .14 bussen en vrachtwagens dus 814 ed.
de 366 turbo zit dan eens zonder intercooler in een .17 vrachtwagen en met intercooler in de .20 vrachtwagens zoals de 1120 en de 1320 en alle 364//366 motoren zitten in unimog's zowel met en zonder turbo en intercooler.
natuurlijk ben ik niet volledig en niet aansprakelijk voor vouten
en aangezien je er toch niets speciaals mee gaat doen :mrgreen:
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 18:28
door Admin
Voor de boeren die niet op zoek zijn naar een vrouw
de OM 314 zit (of zat?) ook in de MB Trac.
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 19:20
door siebegorter
o jah? :D in welke type mb track dan? worden trouwens sinds 1991 niet meer gemaakt, de vrouwen waren toch populairder

Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 19:31
door Admin
Sommige mensen willen ook àlles weten

Dacht je nou echt dat ik dat uit m'n blote hoofd wist? Ik dacht type 7000, maar Google leerde me anders:
MBTrac 700 en 800: OM314
MBTrac 900: OM314A
MBTrac 1000: OM352
Er zijn er vast nog meer. Maar aangezien ze geen van alle door mijn tuinpoortje passen, ben ik niet echt geïnteresseerd, dus moet je zelf maar eens Googlen.
Ik heb zo'n 25 jaar geleden met zo'n ding gemaaid op het vliegveld Valkenburg. Was toen het einde: dichte cabine, all wheel drive, hydrauliek die niet lekte (het ding was nieuw) geveerde stoel... Een kinderhand is gauw gevuld :?

Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 19:50
door siebegorter
in de lanbouw zijn ze nooit zo'n succes geworden, door de kleine wielen was er veel minder bodemcontact en dus kracht in de blubber, voor transport waren ze wel handig, reden hard voor de trekkers van toen :D
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 20:11
door DVIII
vergeet het hoge eigen gewicht niet,de ingewikkelde techniek en de prijs ,die de MBtrac uit de markt prezen. een vergelijkbare conventionele tractor uit de 100 pk klasse is ook makkelijker uit te rusten met bestaande (aanbouw) machines.
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 14 nov 2009, 23:22
door Leo
Hier op het erf verschijnen geregeld een 800 & een 1000.
Maar volgens mij hebben ze veel grotere wielen dan op de foto.
Dat moet ook bijna wel, want de 1000 ragt hier met een 20tons aanhanger door de blubberklei of het niets is. :shock:
De 800 wordt s'zomers vrijwel dagelijks gebruikt om te spuiten, maar soms wordt ie nog schoongebrand met een dikke aanhanger.
Kan best dat de aanschafprijs hoog was, maar ik zie hier in de polder toch zeer zelden een trekker ouder dan een jaar of 10.
Behalve die kwart eeuw oude gebakkies van Mercedes alwaar -volgens de eigenaars- nog amper een sleutel op is geweest.

Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 03:20
door beatrix18
Behalve die kwart eeuw oude gebakkies van Mercedes alwaar -volgens de eigenaars- nog amper een sleutel op is geweest.
Leo, waarom steeds dat relativerende over dat "onverwoestbare"......
Natuurlijk gaat alles eens kapot, maar wat is vandaag de dag beter dan die oude gebakkies van Mercedes?
Ik wil ook wel een ander bussie maar weet nog steeds niet wat een verbetering zou kunnen zijn.
Peter
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 07:33
door Leo
Dat relativeren komt omdat dieseltjes mijn vak zijn Peter.
Daardoor weet ik dat niets onverwoestbaar is, ook al heet het Mercedes.
Mvg, Leo.:D
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 11:11
door 508frank
Bedankt voor de info Dave.
Weet je dit allemaal uit je hoofd ??
Voor mij moeilijk voor te stellen want ik heb iets met getallen
ik kan ze namenlijk moeilijk onthouden :?
Behalve die kwart eeuw oude gebakkies van Mercedes alwaar -volgens de eigenaars- nog amper een sleutel op is geweest.
Je hebt helemaal gelijk Leo.
Zet maar eens 5 ton op de teller van een vito of sprinter om hem vervolgens een jaar of 6 buiten in de blubber te vergeten dan met een nieuwe accu erin en meteen starten ? ik denk niet dat dat gaat lukken. :D
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 12:06
door Frank 207+508
HoHo,mijn 207D stond ooit 10jaar stil,na een paarkleinigheidjes hadden we hem zo weeraan het open...
DAt we erdaarna nog 2 maanden aan hebben gehobbyd is een ander verhaal...
Frank
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 14:40
door 508frank
ho ho ?
hoezo ho ho ?
dat bedoel ik toch ook ?
oudere bussen met onverwoestbare dieseltechniek zonder electronica rommel die het na een jaar of 15 opgeeft die lopen zo weer na jaren stilstaan.
daar valt een 207 toch ook onder ?
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 15 nov 2009, 15:55
door Dennis en Nancy
Na 430000km werkkilometers (ontelbare keren starten en stationair lopen) voor UPS (heuvel/berggebied) is de OM314 kapotgelopen. Geen idee wat er was, er is een revisieblok van het schap gehaald en ingebouwd. Kapot krijg je alles een keer.
Dennis
Re: motoren mb bussen
Geplaatst: 16 nov 2009, 11:07
door Kees Durk
tsja, als een motor ronddraait en compressie heeft is er bij een simpel blokkie niet heul veel voor nodig om na 10 jaar stilstand de motor weer aan de praat te krijgen. Zo ook met mijn 408. Maar dat heeft volgens mij niet perse met het merk te maken maar meer met de simpelheid van de techniek.
wanneer er een bult elektronica op komt wordt het lastiger. mijn diesel van 2003 wil bijvoorbeeld momenteel niet starten wanneer hij warm is... en nu die nukkige sensor maar zien te vinden :shock: