Beste Michiel.
Heb op 'n Germaans forum (MB-407.de of Busfreaks.de o.i.d) eens 'n heel topic met het invetten als discussiepunt zitten volgen.
Het kwam erop neer dat:
45% zei invetten.
45% zei beslist niet invetten.
4% zei gedeeltelijk invetten (alleen daar waar je bij kan)
1% geen mening
De voorstanders van invetten spraken over 'n soepelere vering en smeerden met grafietvet of gewoon lagervet (of kruiwagenwielenpiepvet).
De tegenstanders spraken er juist over dat gesmeerde bladen eerder breken en dat 'n deel van de vering juist veroorzaakt wordt door de onderlinge wrijving van de bladen.
Dat laatste zou kunnen stroken met het feit dat gesmeerde bladen soepeler veren, zoals de voorstanders beweerden.
Kortom, het topic werd langer en langer, men kwam er niet uit.
De makkelijkste manier is dus om je scharen bij de tegenstanders van invetten. Dat scheelt 'n hoop werk.
Daarbij is eral gesuggereerd dat er geen smeerinstructies zijn vanuit Stuttgart (of was het nu Düsseldorf?), dus lijkt het smeren van de bladen mij 'n overbodige luxe.
Heb trouwens net de achterveren uit elkaar gehad en daar zit inderdaad roest tussen de bladen. Maar die roest is niet meer dan 'n filmpje. Als je de staalborstel erover haalt is het zo goed als weg (bij wijze van spreken).
Uitgaande van de volgende feiten:
-De veren zijn van '71, dus 34 jaar oud.
-De dunste bladen zijn ca. 12mm dik.
-De roestvorming tot dusver is nihiel.
kom ik tot de conclusie dat het ongeveer 'n eeuw of drie duurt eer de bladen dusdanig verzwakt zijn dat ze bij 'n eventuele APK afgekeurd worden.
Die gok durf ik nog wel te nemen
Succes,
Peter.