Pagina 1 van 2

trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 11:15
door jan
Ik had tijdens de bouw op de plaats waar de kachel moest komen
geen mogelijkheid om een dakafvoer te realiseren. Daarom heb ik toen de afvoer halverwege de zijwand naar buiten laten komen.
De aanvoer gaat gewoon via de onderkant.
Kachel doet het prima bij windstil weer en brandt mooi blauw.
Met een beetje wind is het uit met de pret, dan wordt hij uitgeblazen.

Is hier een plossing voor of moet ik dan een ander type kachel hebben?

groet,

Jan.

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 14:27
door Frank.fjph
Ik denk dat de oorzaak zit in het feit dat je de inlaat en uitlaat niet op dezelfde plek hebt, als er dan wind op de kant van de uitlaat staat krijg je een drukverschil tussen de wand waar de wind op staat en de bodem waar misschien door de wind wel een onderdruk komt.
Daardoor krijg je tocht de verkeerde kant op door je kacheltje en is het uit met de pret.

Mijn kachel heeft de uitlaat ook aan de zijkant, maar ook de inlaat zit daar vlak bij met een voorziening dat de verbrandingsgassen niet worden aangezogen.En die waait maar zelden uit.

Frank

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 15:51
door Leo
Mijn Traumatic heeft een dubbelwandige slang die naar een gecombineerde inlaat/uitlaat aan de zijkant gaat.
Is gewoon orgineel Truma en het ding brand onder alle omstandigheden.
Het bovenste gedeelte is uitlaat, en is door een schotje gescheiden van de inlaat.


Mvg, Leo.:D

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 16:35
door winand
Frank.fjph schreef:Ik denk dat de oorzaak zit in het feit dat je de inlaat en uitlaat niet op dezelfde plek hebt
Dat lijkt me raar?
Mijn Trumatic S3002 (dacht ik uit het hoofd) is een van de meest toegepaste kachels.
Deze zuigt zijn verse lucht aan vanaf onder de bodem van de camper, de schoorsteen dient op het dak geplaatst te worden volgens de inbouwvoorschriften van Truma.
Niet bepaald dezelfde plek..

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 17:40
door Anton
Hoi,

Worde de kachel met de boiler verward?
Bij mij zit de uitlaat van de kachel op het dak en haalt de verse lucht onder camper weg.
De aan en afvoer van de boiler aan zitten net als op Leo's foto aan de zijkant.

Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 17:45
door Leo
Ik heb het alvast over de kachel Anton.
Een levensechte trAUmatic 2800.. :P

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 17:53
door Anton
Hoi,

Solly, ik dacht dat het mijn type kachel betrof :lol:

Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 18:08
door Leo
Ney, we hebben het niet over Italiaanse kolenstook Anton.. :mrgreen:

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 18:33
door Anton
Hoi,

Das different cake!

Maar ik heb wat gevonden:


http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... uage=de_de

Daar kun je de gebruiksaanwijzing downloaden.

Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 19:56
door vanhooltje
Tja leo er zit hier ff een groot verschil tussen de 2800 en de 3000 series!
Die van jou heeft een gesloten sisteem, en dat hebben de 3000 series niet.
Dat zijn eigelijk de gewone kachels, wel goed maar werkt ff andes!

grt peter

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 20:02
door jan
Ik doel op een gesloten systeem, maar dacht toch dat het een 3000 is, maar kan het natuurlijk mis hebben.

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 20:24
door Leo
peter58 schreef:Tja leo er zit hier ff een groot verschil tussen de 2800 en de 3000 series!
Owwwww, heb ik verstand van die rotdingen.. :oops:
De 3000 is dus gewoon een soort gevelkacheltje zie ik nu.

Tjah, die reutemeteut wil ik niet eens in m'n camper hebben, maakt geen herrie genoeg.. 8)

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 20:25
door vanhooltje
Dan heb je de fout gemaakt door de invoer en uitvoer te schijden, plaats de orginale afvoer hiervoor en je kan zelfs onder het rijden hem aanlaten.
Welk type heb je jan, kijk ff op het www adres hierboven bij anton in een reactie geschreven


grt peter

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 20:47
door jan
Op die van mij zit geen typeplaatje meer en de meeste kachels lijken zo te zien flink op elkaar. Op al die gebruiksaanwijzingen op de door Anton aangewezen site zie je dak afvoeren ism onder- aanzuiging.

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 20:59
door Anton
Hoi,

Als je goed kijkt op die site zie dat de kleinere kachels een bruine mantel hebben.
Welke kleur heeft de jouwe?
Ik ken alleen maar de kachels met onderaanvoer en dakuitlaat (schoorsteen).

Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 21:16
door vanhooltje
als jij er een hebt waar aangegevenstaat met dakuitlaat en onder aanzuiging heb je geen gesloten systeem jan.
De 2800 waar leo het over heeft heet nu de E4000, bijde zijn een gesloten systeem net als de moderne cv ketels thuis.

grt peter

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 22:19
door jan
peter58 schreef:als jij er een hebt waar aangegevenstaat met dakuitlaat en onder aanzuiging heb je geen gesloten systeem jan.
De 2800 waar leo het over heeft heet nu de E4000, bijde zijn een gesloten systeem net als de moderne cv ketels thuis.

grt peter
Wat versta je dan precies onder een gesloten systeem?

Ik dacht altijd dat een gesloten systeem zijn verbrandingslucht van buiten haalde, zoals bij mijn kachel van onder de auto.

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 22:30
door Frank.fjph
Het verhaal klopt zo wel aardig:

Logisch dat de 2800 en de 4000 het wel doen als de aansluitingen niet gelijk zitten, de ventilator blaast het drukverschil wel weg.
Ik heb er nog een liggen die ik al 5 jaar in wil bouwen......maar mijn kacheltje dat er nu in zit en waarover ik schreef is een imitatie Truma (Merk Riviera, NL made, en immiddels faiiliet) en die heeft wel gesloten verbrandingsruimte,maar met 2 slangen die wel op de juiste manier gemonteerd moeten worden!!!


Dat je de schoorsteen naar het dak kan brengen en de aanzuiging onder kan hebben zonder probleem is ook weer logisch, omdat de hete verbrandingslucht dan juist heel makkelijk opstijgt. Bovendien op het dak heb je nooit het probleem dat er een overdruk aan de loefzijde en onderdruk aan lijzijde hebt.

Frank

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 22:34
door Anton
Hoi Frank,

Aan lager wal is het helemaal oppassen.

Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 22:51
door Frank.fjph
sorry voor de scheepstermen, vertaling nodig?? :wink:
Frank

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 18 jan 2009, 23:17
door vanhooltje
Hallo Jan.

de E series hebben een dubbel pijp in een, door de binnenste blaast hij de uitlaatgassen naar buiten.
De buitenste pijp daar haalt hij de lucht weer naar binnen.
In dit systeem kan er geen koolmonoxide je camper inkomen, daar hij gesloten is.
Het systeem wat jij hebt, daar zou bij slecht onderhoud dit wel kunnen gebeuren.

grt peter

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 19 jan 2009, 00:39
door Anton
Hoi Frank,

Recht zo die gaat! :lol: :lol:
Frank.fjph schreef:sorry voor de scheepstermen, vertaling nodig?? :wink:
Frank
Groet Anton

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 19 jan 2009, 23:09
door vanhooltje
Hallo Frank.fjph,

er is een trukje op om een geforseerde uitlaat te maken, in je uitlaat een y stuk met daarachter een fan.
Dit kost helaas wel stroom, en dat willen we niet met vrij staan!
Maar werkt wel!


grt peter

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 20 jan 2009, 07:01
door catch
ik heb zojiust een 3002 ingebouwd
Er staat duidelijk in de inbouw voorschriften en met grote letters dat hij alleen met dakafvoer mag worden gemonteerd en dat er geen horizontale delen erin mogen zitten,over de inlaat staat niks maar er word verwacht dat hij op de vloer staat
De rookgassen moeten een trek veroorzaken in de atmosferische gestookte kachels anders gaat het mis zoals je al gemerkt hebt

de rookgas afvoer loopt bij mij onder het keukenblokje in licht stijgende lijn naar de hangekast waar hij omhoog gaat
De aanvoer word van de week in de zijwand geboord als ik tijd heb
Tip :als inlaat heb ik een mooi chrome douche putje bij de gamma gehaald :lol: :lol: zal wel veel vragen opleveren op de camping :D

grts willem

Re: trumatic 3000

Geplaatst: 20 jan 2009, 08:50
door Admin
over de inlaat staat niks

Uhhh...? Kijk nog eens op b.v. http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... _3002.html.
De aanvoer gebeurt toch echt door het rechthoekige gat in de bodem, eventueel met de "aanzuigverlenging".

De verbrandingslucht mag niet binnen uit het voertuig genomen worden. De verbrandingslucht moet altijd van buitenaf aangevoerd worden.

Gebruik eerst de inbouwsjabloon om vast te stellen of het bodemgat (S 3002 (P): 205 x 100 mm, S 5002: 235 x 230 mm) voor de verbrandingsluchtkoker rechts of links onder het toestel moet komen (afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw). De aanzuiging van de verbrandingslucht mag niet in het spatbereik van de wielen liggen, anders spatlappen aanbrengen.