Pagina 1 van 2
massieve banden
Geplaatst: 06 nov 2006, 22:49
door rbm wielens
Wie heeft er ervaring met massieve banden.
Mijn ex ME bus heeft massieve achterbanden en erg zwaar.
Aangezien de bouw van de camper bijna klaar is kom ik erachter dat er massieve banden opzitten.
Ik wil graag weten of meer mensen hier ervaring mee hebben en of dit goed rijd.
Groetjes Rudie
Re: massieve banden
Geplaatst: 06 nov 2006, 22:54
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 06 nov 2006, 22:58
door berriaaf
Rudie
Je hebt dan natuurlijk altijd wel een voordeel je hebt geen ventiel meer nodig
Bertus
Re: massieve banden
Geplaatst: 07 nov 2006, 00:33
door winand
rbm wielens schreef:.. en of dit goed rijd.
Rudie, je hebt ze zelf.. :?
Als je vind dat je bus prima rijd, zou je ze wellicht kunnen houden. Het heeft natuurlijk zijn voordelen, geen lekke banden bijvoorbeeld.
Wellicht kun je eens in een soortgelijke bus rijden van iemand die geen massieve banden heeft, dan zou je kunnen vergelijken. (Ik denk dat het rijcomfort daar beter van is.)
Geplaatst: 07 nov 2006, 00:34
door Frank.fjph
Zijn ze wel echt massief??
Ik meen gehoord te hebben dat ME bussen doorrijvoorzieninen in hin banden hebben: Dat zijn massieve schijven die om de velg geklemd zitten, zodat bij lekke band het voertuig daarop door kan rijden.
Als dat zo is kun je de gewone banden verwijderen en dan die doorrijvoorziening er uit slopen en de bandjes er weer op........
Frank
Geplaatst: 07 nov 2006, 10:09
door Admin
Ik heb iemand horen vertellen (mogelijk op het "oude forum") dat de ME-banden bij particulier gebruik niet door de APK komen. (Bij de homologatie van elk type voertuig staat vermeld welke banden er zijn toegestaan. )
Dus wat iedereen ook van die massieve banden vindt, waarschijnlijk moet je ze wel vervangen. Ik zou dat eerst even nagaan...
Geplaatst: 07 nov 2006, 10:53
door berriaaf
Ik zou de banden er niet af doen nooit geen lekke banden
Bertus
massieve banden
Geplaatst: 12 nov 2006, 10:25
door rbm wielens
Ik wil even reageren op de reacties die ik gekregen heb.
Of deze bus goed rijd weet ik nu nog niet aangezien ik er momentheel niet mee mag rijden omdat hij nog niet verzekerd is en dus ook niet in de belasting.
Ik wil hem in het voorjaar laten keuren zowel APK als voor de camperkeuring.
Wel weet ik dat de wielen vreselijk zwaar zijn n.l. 65kg. per wiel, dit is dus maal 4. dus ongeveer 35 kg. zwaarder dan normaal per wiel.
Aangezien ik ook nog geen idee heb hoe zwaar deze bus is is nog maar de vraag of ze er wel onder kunnen blijven.
Het gewicht was volgens kenteken 3308 kg.
Dit was wel met bepansering en alles wat er in zat.
Nu hij is omgebouwd weet ik het dus niet.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je alle papieren rond hebt na de keuring zodoende kan ik daar rekening mee houden.
Rudie
Geplaatst: 12 nov 2006, 12:53
door Frank.fjph
Rudie,
Ik zou altijd andere wielen lenen voor de keuring, als je nl gaat wegen voor je kenteken, dan moet je echt alles er uit halen wat ook maar iets weegt: je hebt dan als je nog belasting moet betalen een groot voordeel elk jaar met betalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bovendien scheelt het WA premie van je verzekering: wordt nl per kg bepaald.
En tot slot kun je meer laden tot je aan de 3500 kg zit.
En tot slot als je tol moet betalen in het buitenland kan het ook nog eens honderden euro's schelen volgens schrijvers op dit forum
Groeten
Frank
Re: massieve banden
Geplaatst: 12 nov 2006, 13:59
door Jeroen_Hanomaf
rbm wielens schreef:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je alle papieren rond hebt na de keuring zodoende kan ik daar rekening mee houden.
Rudie
Na goedkeuring duurt het max 2 weken voordat je je papieren hebt, ik had ze een week later al binnen. Hoefde geen BPM te betalen, mogelijk dat het dan ook wat sneller gaat.
Ik zou die massieve dingen eraf halen, zo'n bus staat al niet bekend om het soepele veercomfort, laat staan met massieve (of verstevigde) banden!
Groeten
Jeroen
Geplaatst: 12 nov 2006, 15:32
door bart
ik kreeg na import keuring een tijdelijk kenteken bewijs, met het kenteken nummer wat je uitijndelijk krijgt, hiermee kun je al naar de nummerplaten boer en een verzekering aanvragen. als je beide hebt mag je met dit tijdelijk kenteken bewijs zelfs op vakantie, aan het loket van de RDW gevraagd.
Bart
banden 407
Geplaatst: 20 nov 2006, 16:20
door rbm wielens
Wie weet wat er normaal voor bandenmaat op een merc. 407 zit.
Er zitten nu 6.50 R 16 op en loopt ook harder dan de teller aangeeft.
Volgens zeggen zit er normaal een 14 inch banden op.
Nu is mijn vraag kan er dan ook een 15 inch op, deze kan ik n.l. krijgen.
Wie kan mij hier duidelijkheid geven?
Bij voorbaad dank.
Rudie Wielens.
Geplaatst: 21 nov 2006, 01:13
door Frank.fjph
Volgens mij is de 6.50 x 16 vrij normaal oor deze typen, een kennis heeft een 406Den ook dezelfde 6.50.16 als ik op mijn 508D
Frank
Geplaatst: 20 feb 2007, 15:46
door melhof
Wie weet wat er normaal voor bandenmaat op een merc. 407 zit.
Volgens bij zitten er op een 407 dezelfde banden als een 307, maar helemaal zeker weet ik het niet. (is natuurlijk een iets zwaardere gewichtsklasse)
Op onze 307D horen:
Banden: 205R14 of 215R14 banden wel zijn het extra zware last banden en met staaldraden verstevigd en druk 4,5bar.
Velgen: 6Jx14 (GVW 3200 of 3500kg)
In principe past een 15 of 16 inch velg wel over de remtrommels/schijven heen.
Heb wel eens geprobeerd er een MB100 velg op te zetten maar dat paste niet met de bout/gat steekcirkel. Je kunt dus niet zomaar alle velgen uitwisselen soms zijn de verschillen in de gaten erg klein.
Mercedes zelf wil ook nog wel eens behulpzaam zijn bij het uitzoeken.
Gewoon eens de dealer garage inlopen en de monteurs vragen. Het magazijn wil niets anders dan orginele delen adviseren.
Let wel op met tweedehands banden. Ze moeten wel heel nieuw zijn om zeker te weten dat ze niet na verloop van tijd zullen gaan barsten of het profiel los komt.
Een klap band kan meer schade aanrichten dan je in weken aan je bus kan bouwen!
Zo hebben we zelf ondervonden op het piepkleine ritje naar de garage om: onze twijfelachtige banden te laten vervangen voor nieuwe!
De met staaldraad verstevigde banden blijven namelijk mee draaien en slaan alles kapot wat er om heen zit.
Alleen stevig stalen wielkasten kunnen het er met wat deuken af brenegen, maar kennissen van ons konden hun GEHELE keuken blok met kastjes vervangen inclusief de kunststof wielkast.
Dus bezind eer gij de massieve banden de deur uit doet!
Nieuwe Banden
Geplaatst: 20 feb 2007, 16:48
door rbm wielens
Hallo Dubbelluchters
Ik heb de massieve banden verkocht aan iemand uit Den Haag aangezien men daar steeds banden lek steken.
Zelf heb ik er nu niewe onderzitten dus allemaal bedankt voor jullie reactie's
Groeten Rudie.
Geplaatst: 28 feb 2007, 10:57
door Jeroen_Hanomaf
Admin schreef:Ik heb iemand horen vertellen (mogelijk op het "oude forum") dat de ME-banden bij particulier gebruik niet door de APK komen. (Bij de homologatie van elk type voertuig staat vermeld welke banden er zijn toegestaan. )
Dus wat iedereen ook van die massieve banden vindt, waarschijnlijk moet je ze wel vervangen. Ik zou dat eerst even nagaan...
Even ter info in dit oudere draadje:
Ik heb net het APK-tooltje van Winand gedownload, en daar staat letterlijk in 'personen-/bedrijfswages moeten zijn voorzien van luchtbanden'. Als het dus ECHT massieve banden zijn (en dus geen doorrij-ring-dingen) mag het dus niet voor APK.
Groeten
Jeroen
Geplaatst: 28 feb 2007, 13:19
door winand
Geplaatst: 28 feb 2007, 21:33
door Arnold Smeets
ter info II:
Als we er ECHT niet uitkomen met de APK (bijna ruzie met de keurmeester met het boek op tafel) hebben we een expert op het gebied van APK achter de hand. Hij kan via mij benaderd worden.
Groet,
Arnold
Geplaatst: 01 mar 2007, 22:05
door yaco
Arnold
Zou je aan hem kunnen vragen of ik blauwe kentekenplaten op mijn bus mag hebben voor de APK ?
Relevante gegevens van de bus zijn:
Duplicaat code 01
Bedrijfsauto
Inrichting kampeerauto
datum eerste toelating 02-02-1977
Ik ben ook in het bezit van GAIK platen.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 02 mar 2007, 08:55
door Jeroen_Hanomaf
yaco schreef:
datum eerste toelating 02-02-1977
Hoi Yaco,
Staat ook de site van de RDW, al is die soms erg onoverzichtelijk:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/d ... nplaat.htm
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 02 mar 2007, 09:20
door yaco
Hoi Jeroen,
Dat klopt , ik kan het antwoord op m'n vraag daar niet vinden daarom wil ik het graag van iemand van de werkvloer weten want nu heb ik en Gaik platen en blauwe platen.
Als ik alleen met blauwe platen kan rondrijden heb ik in feite GAIK platen over en kan ik die op andere voertuigen oneigenlijk gebruiken.
De bedoeling van de nieuwe kentekenplaten was om fraude tegen te gaan maar ik heb al twee keer GAIK platen over gehouden waar geen haan naar kraaide.
Weer een voorbeeld van geld verspillen over onze ruggen.
Geplaatst: 02 mar 2007, 09:31
door Jeroen_Hanomaf
Ja, dat klopt.
Omgekeerd werkt het echter ook, ik heb nu blauwe platen op mijn Hano, maar geen 'kneep' in het kenteken. Kan dus zo een setje GAIK platen aan laten maken.
Maar waarom GAIK platen+kneep laten maken als je ook oneindig veel extra setjes blauwe kunt laten bijmaken? Dat is dan nog veel makkelijker. Die blauwe platen blijven fraudegevoeliger, ergens mogen we dan nog wel weer blij zijn dat de RDW/wetgever deze mogelijkheid nog heeft laten bestaan voor oude voertuigen (met dank aan de FEHAC?), anders had die Kromhout of spijlbus uit 1950 ook met die foeilijke GAIK-dingen moeten rondrijden.
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 02 mar 2007, 09:56
door melhof
Onze bus is als eerste toegelaten in 1980
Op de site van de RDW staat het volgende over de cijfer letter combinaties.
Kentekenindelingen sinds 1951
Sinds de invoering van het kenteken in 1951 heeft de RDW de volgende kentekenindelingen gebruikt:
1951: XX-99-99
1965: 99-99-XX
1973: 99-XX-99
1978: XX-99-XX
1991: XX-XX-99
1999: 99-XX-XX
X = letter, 9 = cijfer
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat onze bus een 99-XX-99 combinatie heeft?
Dan zou hij namelijk van voor 1978 moeten zijn?
Groet,
Melchior
Geplaatst: 02 mar 2007, 13:57
door Jeroen_Hanomaf
melhof schreef:Onze bus is als eerste toegelaten in 1980
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat onze bus een 99-XX-99 combinatie heeft? Dan zou hij namelijk van voor 1978 moeten zijn?
Groet,
Melchior
Het gaat hier om personenwagenkentekens. Bedijfswagenkentekens (en motorfietskentekens trouwens ook) lopen niet synchroon met personenautokentekens, simpelweg door het feit dat er veel minder van verkocht worden. Zo zijn de letterseries ook beperkter, bij auto's wordt het halve alfabet gebruikt, bij bedrijfswagens maar een paar letters.
Toendertijd maakten ze er nog een zootje van, zo had mijn vorige Hanomag als kenteken XJ-95-34, een grijs kenteken uit 1968, terwijl mijn BMW motor XE-60-96 heeft, een motorfietskenteken uit 1974...
Tegenwoordig is B of V grijs, en M een motorfiets, uit mijn hoofd.
Groetjes
Jeroen
kentekenplaat
Geplaatst: 02 mar 2007, 20:08
door Arnold Smeets
Yaco,
Dat wil ik best vragen maar de RDW zegt:
quote
Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
unquote
Jouw datum eerste toelating voldoet aan de eis en jouw kenteken voldoet aan de eis. Waarom dan nog twijfelen?
Groet,
Arnold