Pagina 1 van 1

Hoe kan ik mijn bus zuiniger laten rijden ?

Geplaatst: 02 mar 2006, 14:57
door Unknown User
Ik heb sinds kort een MB L408 G uit 1972. Na het laten afstellen van de kleppen en carburateur rijdt ie nogsteeds ongeveer 1:3! Terwijl ik in de literatuur lees dat 1:5 tot zelfs 1:7 haalbaar moet zijn op LPG. Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand misschien tips wat de zuinigheid van de bus kan vergroten. Alvast bedankt!

Re: Hoe kan ik mijn bus zuiniger laten rijden ?

Geplaatst: 02 mar 2006, 17:21
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 02 mar 2006, 19:35
door L1
Maar ook met deze goedbedoelde raadgeving kom je nog niet veel verder dan 1 op 4 tot 1 op 4,5.
Soms trap ik hem op de staart als ik bv de snelweg oprij want dan wil je toch graag 80km rijden maar ik kom zo uit op 1 op 4. Op lange vlakke stukken haal ik 1 op 4.5.
Ga je op LPG rijden wordt het al gauw 1 op 3.

Met vr gr Leen (benzine M121)

Geplaatst: 03 mar 2006, 13:18
door Unknown User
Ok! bedankt voor jullie ervaring. Als mensen nog meer tips hebben ik hoor het graag. Zou bijvoorbeeld een 5-versnellingsbak i.p.v. een 4-bak ook niet veel schelen in het verbruik?

Geplaatst: 03 mar 2006, 13:25
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 03 mar 2006, 16:30
door Unknown User
Net als Ben rijd ik 1:8 á 1:9 met diesel.

Dus in plaats van een andere versnellingsbak, zou ik er eerder een andere motor inzetten...

Succes. :~)

andere motor

Geplaatst: 04 mar 2006, 19:04
door Peter
Ja, dat scheelt enorm.
Even op een regenachtige zondagmiddag een andere motor erin zetten.

............ en een andere versnellingsbak

............ plus een andere achterbrug

Het is een optie.


Peter.

Re: andere motor

Geplaatst: 04 mar 2006, 19:08
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 11 mar 2006, 12:23
door Joost
Hoi Rudie,

Wij rijden nu 2 jaar (bijna 10.000 km) met een 408G met w115 motor, gemiddeld 1 op 7,2. Er is een groot verschil in brandstofgebruik tussen snelwegritten en lekker tuffen door het land. Kilometers maken op de snelweg doen we met minimaal 95 km per uur en dan zitten we op de 1 op 4,5, maar dat doen we maar weinig. Dit is dus op benzine, met gas haal je dat zeker niet.

Een 5 bak plaatsen kan. Je hebt 2 soorten: 1 met dezelfde eindoverbrenging als bij de 4 bak (heb je dus niks aan) of met een 5e versnelling als 'overdrive' (en die moet je dus hebben).
Voordeel is natuurlijk dat de motor minder toeren maakt, nadeel is dat snelheid snel naar beneden gaat op een helling. Met LPG gaat dit nog sneller.

Groeten,
Joost