Een aantal puntjes:
Je hebt het vast wel geraden: van Kwik Fit nul reactie. Voor mij geeft dat de kwaliteit van de organisatie aan. Geen tijd meer aan verspillen. Ik kocht mijn banden toch al bij degene die voor mijn kampeerauto onderhoud en APK verzorgt, nauwelijks duurder en ik heb er belang bij dat hij blijft bestaan.
Den Haag
Den Haag krijgt ook een milieuzone. Aangewezen is het deel van Den Haag dat ruwweg wordt begrensd door de Koningskade, Javastraat, Laan van Meerdervoort, Waldeck Pyrmontkade, Lijnbaan, Vailliantlaan, Parallelweg, Lekstraat en de Rijnstraat. Het eerste half jaar zal er voorgelicht worden, daarna wordt er geverbaliseerd.
Amsterdam
Is al in het rijke bezit van een milieuzone, waarover verderop meer, en gaat in de toekomst een stap verder. Daarbij worden alle auto's betrokken dus ook kampeerauto's. Momenteel wordt gesproken over het gehele gebied binnen de Ring A10, behalve het deel noordelijk van het IJ.
Het gaat om heel wat voorstellen voor die stap verder:
Dieselauto’s en bestelbusjes krijgen tot 1 januari 2010 subsidie voor het verkrijgen van een roetfilter. Vanaf 1 januari 2009 moeten ze binnen de milieuzone (ring A10, uitgezonderd Noord) verplicht een roetfilter hebben voor het verkrijgen van een nieuwe parkeervergunning. Vanaf 1 januari 2010 geldt deze regel ook voor bestaande vergunningen.
In de milieuzone gaan vanaf 1 januari 2009 de bezoekerstarieven voor parkeren naar het A-tarief (nu € 3,60) tussen 09.00 en 21.00 uur op maandag t/m zaterdag, en op zondag tussen 12.00 en 21.00 uur. Buiten deze tijden bepalen stadsdelen het tarief en kan het tarief niet lager zijn dan het huidige. De 10-centszones en kraskaarten blijven behouden. De gemeente onderzoekt met het rijk de mogelijkheden voor differentiatie naar milieuklasse aan de meter en voor vergunningen (waarbij schone auto’s worden ‘beloond’). Deze zomer verschijnt een economische effectrapportage van deze maatregel.
Er moet meer en beter openbaar vervoer in stad en regio komen, conform wat in de Amsterdamse OV-visie is vastgesteld. De capaciteit en kwaliteit van het OV van en naar P+R-terreinen wordt vergroot
Diverse maatregelen en een bewustwordingscampagne moeten het gebruik van fiets en OV, vooral voor korte ritten binnen de stad, stimuleren. Basis hiervoor zijn de Amsterdamse OV-visie en het meerjarenplan Fiets. Er moeten meer OV-arrangementen voor bedrijven en stimuleringsacties voor het OV in winkelstraten komen.
In het stadsdeel Oud-West wordt een pilot gestart met een ‘gastenparkeerpas’. Dit is een nieuwe service, waarbij bewoners hun gasten voor een beperkt aantal uren tegen gereduceerd tarief kunnen laten parkeren. Een voorstel hiervoor wordt uitgewerkt.
Het aantal P+R-terreinen langs de ring A10 en in de regio moet flink worden uitgebreid, waarbij het aantal P+R-parkeerplekken minimaal moet worden verdubbeld naar 2300. De servicevoorzieningen op de terreinen moeten worden vergroot.
Diverse maatregelen op het gebied van dynamisch verkeersmanagement, zoals betere afstemming van verkeerslichten en betere informatievoorziening, moeten ervoor zorgen dat het verkeer beter doorstroomt.
Er komen meer buurtgarages. In deze (ondergrondse) garages kunnen bewoners en ondernemers uit de directe omgeving hun auto parkeren. Minimaal moet voor elke plek in een buurtgarage een halve plek op straat verdwijnen. De ontstane ruimte op straat moet worden benut voor buurtpleinen, speelvoorzieningen of groen.
Bent u er nog? Let op: dit zijn voorstellen waarover in de loop van dit jaar verder gesproken gaat worden.
Maar gezien wat er gaande is, in Nederland en Duitsland, ga ik er van uit dat het merendeel van deze voorstellen toch wel omgezet wordt in wetgeving. Waar ik vreselijk benieuwd naar ben is de uitwerking van de voorstellen tot discussiepunten. Ik blijf het volgen. U kunt al reageren op een internetforum op
http://www.amsterdam.nl.
Waar kampeerauto's minder tot geen last van hebben: de huidige milieuzone wordt uitgebreid naar hetzelfde gebied, binnen de A10 behalve in A'dam Noord. Wel of niet toegang krijgen is afhankelijk van de motor.
In 2008 gaat het om minimaal euro 2 motoren + roetfilter.
In 2010 gaat het om minimaal euro 3 motoren mits niet ouder dan 8 jaar en om euro 4 motoren.
Zolang milieuzones aangegeven blijven worden met het bord "verboden voor vrachtwagens" is er voor kampeerauto's niets aan de hand. Totdat de hierboven weergegeven voorstellen omgezet worden in wetgeving.......
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.