Pagina 2 van 4
Geplaatst: 11 apr 2007, 12:58
door Anton
Hopi,
Volg de draden die van de stekker komen welke onder die veer zitten.
Het lijkt mij een dynamo met externe regelaar, maar kan het niet goed zien.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:07
door mfellman
Ik vindt "14,nog iets" trouwens wel aan de hoge kant. Volgens mij moet dat 13,8 maximaal zijn.
Marc
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:41
door Leo
Die 13,8V is een verouderde waarde Marc.
Hadden we het elders al eens over gehad.
Mvg, Leo.
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:43
door Dennis en Nancy
De kabels volgen die aan de stekker van de dynamo zitten is een beetje moeilijk. Buiten het feit dat ik gedeeltelijk kleurenblind ben verdwijnen ze in de centrale kabelboom.
Hoe groot is een spanningsregelaar? Zoiets als een relais?
Dennis
Dennis[/img]
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:45
door mfellman
OK Leo,
Had ik dat gemist! Ik ben zelf zendammateur en ben er toch niet zo mee op mijn gemak als mijn zenders plotseling meer voor hun kiezen krijgen. Toch ook maar eens navragen of dat wel wenselijk is voor die apparatuur. (Mogelijk is het meer mijn gevoel omdat het toch ook niet goedkoop maar toch soms wel ouder spul is).
Marc
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:48
door mfellman
Leo schreef:Die 13,8V is een verouderde waarde Marc.
Hadden we het elders al eens over gehad.
Mvg, Leo.
Ben even aan het zoeken geweest maar in welke discussie was dat dan?
Marc
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:49
door Leo
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:54
door mfellman
cowboydennis schreef:
Ik meet 14.15 tot 14.20 volt op de beide accu's met stationair toerental (950) (De batterij van de multimeter is vervangen!)
Zodra ik de 1500 toeren gepasseerd ben klimt het voltage op naar 14.75 14.80V.
Dennis
Dan lijkt dat in ieder geval in de richting van de spanningsregelaar te wijzen. Heb je een tweede meter om te kijken of de meter zelf afwijkt?
En ja 13,8 of 14,2 vind ik dan plotseling minder schokkend. (Of standaard alle vebruikers aan zodat het voltage zakt naar 13,8 :D ).
Marc
Geplaatst: 11 apr 2007, 13:59
door Leo
Aan de foto van de dynamo te zien heb je een externe spanningsregelaar Dennis.
Maar gezien je voltages betwijfel ik of ie er nog tussen zit.
Volg de bedrading vanaf de stekker v/d dynamo, dan moet je er vanzelf bij uitkomen (als ie er nog zit).
Hij is normaal gesproken net ff groter dan dat zilverkleurige relais wat je op de volgende foto hebt staan.
Tenzij ze de oplossing van Otto gevolgd hebben, dan issie net ff groter dan de stekker die op de dynamo zit.
Ff wachten, dan krijg je er zo een foto van.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:10
door Dennis en Nancy
Ik heb hem!!!!!!!
Hij zit in de luchtdoorvoer bij je voeten waar dat klepje van open kan waarna je naar buiten kijkt. Daar aan de rechterzijde.
Laten testen dat ding of kan ik dat zelf? Of meteen vervangen.
Inderdaad iets groter dan dat andere ding op de foto.
Dennis
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:16
door Leo
Je kunt m ff laten testen, maar gezien je voltages vermoed ik wel dat ie overleden is.
Op je zoektocht geen beschadigingen van de bedrading tegengekomen?
Want daar zou het ook nog aan kunnen liggen anders.
De foto's heb je dus niet meer nodig, scheelt me weer werk. :)
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:19
door Leo
Owww jah Dennis,
die dynamo die er bij jou onder hangt is een oud lijk en zeker niet recent gereviseerd.
Misschien is die reservedynamo van een recenter type?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:26
door Dennis en Nancy
Dit is de andere!
Geen speling of iets dergelijks.
Dennis
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:34
door Leo
Die ziet er ff beter uit Dennis, maar het is er ook 1 voor een externe regelaar.
Je moet dus zowieso met je regelaar naar de dokter..
Hieronder een foto van een dynamo met opgebouwde regelaar.
Het beest is een beetje vettig, maar daar moet je ff niet op letten..:P
En dan nog 1 met de regelaar uitgebouwd.
Voor de kenners is te zien dat er een koolborstel totaal weggesleten is en dat ik er een externe draad aangesoldeerd had voor een compensatie-diode, maar dat terzijde.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:40
door Dennis en Nancy
Ik heb Mercedes al gebeld voor een prijsopgave.
Wellicht Bosch service center ook eens bellen?
Of kunnen deze gereviseerd c.q. afgesteld worden?
Ik heb de regelaar uit de bus nu en er zat een plakbandje om. Groen. Als ik eerlijk ben zag er wel weer verdacht uit net als andere dingen aan de bus.
Ik kan niet zien dat eraan geklooid is.
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:48
door Leo
ooops, dubbel bericht verwijderd.
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:49
door Leo
Gewoon het Boschcentrum Dennis.
Het is gewoon standaard spul.
En misschien kunnen ze OP die losse dynamo wel een regelaar zetten, ben je van dat externe geklooi af.
Maak die regelaar eens open, dan kan ik ff kijken of je hem zelf kunt bijstellen.

Vermits je een fatsoenlijke foto (600 pix) plaatst natuurlijk.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 14:54
door Dennis en Nancy
Mijn reserve regelaar gaf 14,88V met wat toeren. :shock: Nog gaarder dan de andere. Zag er ook stukken slechter uit.
Dennis
Geplaatst: 11 apr 2007, 15:05
door Leo
Ik zat ff te denken Dennis,
maakt die regelaar wel fatsoenlijk massa aan de auto, anders doet ie het ook niet?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 16:15
door Dennis en Nancy
De behuizing Leo?
De schroef en bout waar de regelaar mee vast zat waren aardig verroest en de plaats waar hij zit is ook niet echt beschut. De achterkant van de bevestigingspunten is ook wat geoxideerd om de schroef gaten. Ik heb niet gekeken naar de plaat waar hij tegenaan zat.
De tweede regelaar had erg veel roest op de bevestiginspunten en die gaf een nog slechtere waarde af.
De gevlochten aarde van de dynamo zelf was ook erg vet.
Dennis
Geplaatst: 11 apr 2007, 16:54
door Dennis en Nancy
Heb even gebeld met Lasaulec het plaatselijke Bosch center. Een uiterst behulpzame man die zelf 406D gereden heeft heeft alles even opgezocht. Een vervangende unit kost circa €25. Valt nog mee dus. Goedkopere oplossing ging ook maar dat was euro werk en dan moest de stekker worden aangepast.
De man wist me zelf te vertellen waar de regelaar zat! Achter het klepje in het luchtdoorvoer kanaal!
Morgen eerst zorgen dat er een fatsoenlijk aarde is en anders een nieuwe halen.
Of moet ik eerst eens de andere dynamo erop aansluiten? dat zal toch niets uitmaken of wel?
Dennis
Geplaatst: 11 apr 2007, 17:37
door Leo
De bevestiging van de regelaar moet goed contact met de massa van de auto hebben Dennis.
Voorlopig gewoon die dynamo laten zitten, want die heeft bewezen dat ie stroom levert.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 11 apr 2007, 18:16
door it camperke
Goeimorgen Heren,
Goed ik dus nu ff metmn slaperige kop onder de bus gelegen zie ik dat ze het alweer opgelost hebben

. Goed, fotootje dus.
Vond dit zelf wel makkelijk omdat de draden lekker kort te houden zijn (das dus ook de reden dat de spanningsregelaar direkt aan de dynamo zit, en dus fabriek af "in" de dynamo.
Regelaartje kost geloof ik 50 euro ofzo maar je hebt ook goedkopere types. Nogmaals, dit werkt allemaal perfekt.
[img]
[img]http://img250.imageshack.us/img250/5522/regelaarbc6.jpg[/img][/img]
[img]
[img]http://img250.imageshack.us/img250/8523 ... ar1sm4.jpg[/img][/img]
Groet,
Otto.
Geplaatst: 11 apr 2007, 19:16
door Dennis en Nancy
In ieder geval bedankt voor de hulp en de foto's.
Ik ga morgen eerst even zorgen dat hij goed massa maakt en daarna eventueel even een andere regelaar ophalen.
Bij lasaulec hadden ze verschillende regelaars die zouden werken.
Zou pas echt balen zijn als de accu's weer de geest geven door een foute spanning.
Daarna nog even een lader halen om de accu's in goede staat te houden.
Dennis
Geplaatst: 12 apr 2007, 00:52
door winand
Die nieuwe huishoudaccu van je (VMF VDC31M) is een calcium accu.
Deze zijn uit zichzelf beveiligd tegen overladen, (hoe hoger de spanning, des te minder laadstroom de accu opneemt) maar ik zou het noodlot maar niet tarten..