Diesel start niet meer...

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Anton

Re: Diesel start niet meer...

Bericht door Anton »

Hoi,

Kijk hier eens na:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Merk op dat als de zuiger bovenstaat er iedere keer iets anders gebeurt.

1 Lucht aanzuigen
2 Compressieslag met bijna op het eind van de inspuiting
3 Werkslag
4 Uit laatslag
en dan weer 1 en 2 en 3 en....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Even resumerend:

Je had een goed draaiende motor.
Nadat je de inspuitpomp uit elkaar hebt gehaald werkt het spul niet meer.
Mijn simpele conclusie is dan dat je die pomp verkeerd in elkaar hebt gezet.
<HIER> kun je in woord en beeld bekijken hoe je zo'n VE in elkaar zet zodat het verhaal met de paspennen weer klopt.

Paspennen: Heb je alle 3 de paspennen gebruikt, dus ook die in het vliegwiel zit?

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Anton, ik weet hoe het werkt maar ik zit al 3 weken te prutsen, dit is alleen m'n 1ste dieselmotor, altijd benzine gedaan... Moet even zoeken naar hoe en vooral wanneer.

Leo, voordat ik de pomp eraf haalde stond er geen pasgatpen in de buurt van de pomp. In het vliegwiel zit geen paspen. En dat filmpje kan ik wel dromen, met al die anderen erbij...

Ik heb die pomp niet zover uit elkaar gehad; verdelerblok eraf, en dan valt hij t/m de wieltjes onder de nokkenschotel uit elkaar. Verder niet. Ik had alleen de eerste keer de plunjer-as 180 graden verkeerd gezet. Dat heb ik ook verholpen. Als ik zonder leidingen start dan spuit de diesel tegen m'n schutbord aan. Met leidingen erop maar een beetje los op de verstuivers resulteert in een straal van tenminste een halve meter en enorm veel diesel overal. Vervolgens heb ik keurig het begin-inspuitmoment opgezocht door met het slangetje op de wartel zonder klepje het einde van het brandstof geven van de pomp vast te stellen.
Daarna heb ik het statische pengat boven het pompwiel gebruikt als eikpunt voor het bewuste inspuitmoment door middel van een streepje op het pompwiel tegenover het statische pengat boven de pomp. Hierna heb ik de motor op TDC gezet middels een origineel merkteken op de krukasriemwiel en een pen/gat in nokkenasriemwiel.Dan staat hij in de compressieslag. Toen de riem eraf en het inspuitmerkteken op het pompwiel anderhalve tand(1 tand = 7,2 graden) in de draairichting van de motor gedraaid. De snaar weer gemonteerd, gespannen en starten maar...

Ik heb zojuist met ongeveer 18 graden voor TDC gestart en had zowaar grijze rook i.p.v. wit.
Lopen doet het ding nog steeds niet.

Ik heb een origineel Ford werkplaats handboek voor monteurs over deze motor, alleen met een lijnpomp, uit 1971, en met 1 paspen(nokken-as) en 1 merkteken(streepje) op de kruk-as.
De lijnpomp had een gradenverdeling op z'n huis. Mijn motor heeft een Bosch VE, dus roterend. Met die lijnpomp geven ze een pompinspuitmoment van 13 graden BTDC.

Ik wil jullie toch nog even een keer bedanken voor het meedenken :D :D
Laatst gewijzigd door OudeHymer op 02 mei 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Preheaters are the coolest
DVIII

Bericht door DVIII »

wat mij wel eens overkomen is, dat ik de pomp helemaal zoals het hoorde had gemonteerd en getimed, dat hij op nul stond. dwz nul graden , dan moet je dus terug. zoiets krijg je als je precies doet wat ze vragen in het boek ., wat ze werkelijk willen is dat je tussen de regels leest en snapt hoe het zit ! nu je 18 graden hebt zou je wel eens niet verder dan de helft goed kunnen zitten. let ook goed op dat je daadwerkelijk terug gaat , soms ziet het er zo uit dat je precies het verkeerde doet omdat je er niet logisch tegenaan kijkt. je lijkt me een proefondervindelijke sleutelaar dus ga je stappen nog maar en keer na en maak niet die zelfde fout over dat pomptandwiel wat met twee keer zo veel tanden twee keer zo snel draait. want dat is dus andersom , de krukas moet twee keer draaien !! :wink:
Laatst gewijzigd door DVIII op 05 mei 2010, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Even een heel simpel vraagje: Cilinder 1 zit aan de distributiezijde? Of is dat toevallig vliegwielzijde zoals sommige Fransosen dat hebben?

Verder moet het gewoon een kwestie zijn van inspuittiming. In principe heb je niet zoveel mogelijkheden. Als je er echt niet uit kunt komen kun je de brandstofpomp net zo lang een tand verzetten tot hij wel aanslaat. En dan dmv de pomp verdraaien de fine-tuning doen.

Op zich is het heel simpel: De pomp moet iets voor BDP in de compressieslag inspuiten. Dan moet hij in ieder geval lopen, als hij voor die tijd ook liep.

Als je het kleppendeksel eraf haalt moet je cilinder 4 op "tuimelen" zetten. Dat wil zeggen dat de klep van in- en uitlaat tegelijk open staan. Dan staat de nokkenas goed voor BDP cilinder 1. Wel ff goed kijken of cil 1 distributie zijde is.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Nog steeds niks, bij vol gas tijdens starten alleen maar grijs/zwarte rook uit de uitlaat. Heb 'm met quickstart geprobeerd, met en zonder diesel erbij(solenoid aan/uit), een enkel klapje op de etherdamp, verder niets. Heb de timing van 11 tot 18 graden voor TDC gehad. Niet elke graad, dat is niet te meten. Ik weet dat het nauw luistert maar hoe veel afwijking mag je hebben bij een voorkamer diesel ? :?
marcellus

Bericht door marcellus »

lees steeds dat je met de timing van de brandstofpomp bezig bent en dat haalt kennelijk helemaal niets uit,
maar weet je wel heel zeker dat je timing van de nokkenas wel helemaal goed is?
DVIII

Bericht door DVIII »

als ik het verhaal nalees , is alleen de pomp er af geweest dus de nokkenas staat nog steeds goed ten opzichte van de krukas/zuigers . het zou nu alleen nog aan de inspuittiming kunnen liggen. er komt al rook uit dus de brandstof wordt wel met lucht samen geperst. maar niet op het juiste moment. ( en de kleppen raken de zuigers ook niet ? ) ik denk dat je nog steeds te laat inspuit ga eens naar 23, 24 graden ?
gilles

Bericht door gilles »

ik lees elke dag even om te kijken of het nu eindelijk is opgelost...
maar tot nu toe niks...
volgens mij is het makkelijker om even de afstel gegevens bij een motorenrevicie bedrijf op te pikken.
ik zie dat op deze motor een roterende pomp zit .. en die dien je met een micrometer af te stellen.(boutje er uit aan achterzijde pomp en daar de micrometer in )
om dit af te stellen is een vaste procedure voor,deze zijn beschreven in de afstel gegevens.
ik hoor iedereen praten over graden maar met een roterende pomp gaat het over micrometers ( http://www.gereedschapland.nl/Tijdafste ... p1510.aspx )zie de meetklok in de doos.
verder moet je ook alle afstel gegevens voor de riem kunnen verkrijgen (een riem kan altijd breken en dan moet je hem ook weer kunnen monteren he ..
dus stop met een beetje proberen en doe het in 1 keer goed! eerst dus gegevens ophalen dan in 1x goedzetten.(met de micrometer anders heb je bij apk weer kans op te hoge roetwaarde door een verkeerd inspuitmoment ,en kans op minder trekkracht!)
gr gilles
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Gilles, je hebt helemaal gelijk, ik ben bezig met een micrometer. Wordt vervolgd...
gilles

Bericht door gilles »

OudeHymer schreef:Gilles, je hebt helemaal gelijk, ik ben bezig met een micrometer. Wordt vervolgd...
hahaha ja natuurlijk ... twijfelde je daaraan dan??? :mrgreen:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

gilles schreef:ik hoor iedereen praten over graden maar met een roterende pomp gaat het over micrometers
Beetje erg kort door de bocht Gilles.
Bij iedere pomp gaat het over graden, zelfs bij een roterende.
Micrometeren is een bepaalde manier van afstellen, doch geen wet van meden en perzen.
Op zee hadden we geen micrometers, maar we kregen die orgels écht wel op tijd hoor. :wink:

Er is m.i. wat meer aan de hand dan alleen een inspuitpomp die niet op tijd te krijgen is.
Daarbij denk ik dan aan een inspuitpomp die verkeerd in elkaar gezet is, of een verkeerde zuigerstand oid.
Persoonlijk zou ik eens beginnen bij het begin, en dus kijken met welke cilinders het bdp-merk op het vliegwiel eigenlijk overeen komt.
Pas wanneer je dat 100% zeker weet kun je verder met de afstelling van nokkenas en inspuitpomp.

De afstelgegevens bij een revisiebedrijf weghalen is idd een strak plan.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Welnu Gents,
Ik ben op pad geweest voor info en gereedschap. Klokje, adapter en een stiftje.
Ik heb een of misschien wel de monteur gesproken van Harry B. te B. Buitengewoon nette zaak overigens. Deze monteur (nog een echte) kwam met een uitdraai van Autodata met daarop een afbeelding van de distributieriem en de plaats en stand van de merktekens van de krukas, nokkenas en pomp.
Ik heb hem gevraagd over het inspuitmoment bepalen met een slangetje, zonder klepje, op druk, enz.. Dit resulteerde in een bedenkelijke blik. Ik heb gevraagd hoe het dan wel moet; 'met een klokje'. Motor O.T. en de pomp op 0.36 op het klokje bij 2 mm voorspanning, dan staat pompuitgang A op tijd voor de 1ste cilinder in de compressieslag. Als er dan nog geen leven in zit... een andere oorzaak. Ik heb geen idee wat die voorspanning voor doel heeft maar hij zal het niet voor niks zeggen. Er zijn geen andere gegevens bekent, niks over graden en zo. Niet bij een roterende Bosch VE 0460404005 brandstofpomp. De enige manier om het inspuitmoment met de pomp op de auto te bepalen is dus deze, zegt een als zeer ervaren overkomende monteur van dieselpompen! Alles onder voorbehoud; dat ik het zelf allemaal goed begrepen heb.

Dus alles op de merktekens zetten en zo houden en dan de pomp zo verstellen met riem en wiel totdat het klokje op 0.36 staat.

Het zal wel helemaal duidelijk worden als ik het spul heb. Dinsdag, op z'n vroegst...
bancras

Bericht door bancras »

In het werkplaatshandboek van mijn VW staat beschreven hoe je de roterende brandstofpomp moet afstellen. De monteur zal het goed verteld hebben, maar voor de volledigheid schrijf ik het nog eens op.
Motor op OT - klokje met ca 2 mm voorspanning monteren - motor iets terug draaien tot de wijzer niet meer verandert - instelring op klokje op nul zetten - motor weer vooruit draaien tot OT - nu moet bij jouw pomp de waarde op het klokje 0,36 mm zijn.

Hieronder de tekst uit mijn VW boek:

Förderbeginn der Einspritzpumpe überprüfen/einstellen.

Der Förderbeginn der Einspritzpumpe kann bei ein- oder ausgebautem Motor überprüft werden. Beschrieben wird hier die Prüfung bei eingebautem Motor. Zur Prüfung werden eine Meßuhr mit entsprechendem Adapter zum Einschrauben in die Pumpe benötigt.

- Zylinder 1 auf Oberen Totpunkt (OT) stellen. Dazu Kurbelwelle drehen, bis OT-Markierung auf dem Schwungrad und Anguß an der Kupplungsglocke und das Nockenpaar für den 1. Zylinder nach oben zeigt.
- Zug des Kaltstartbeschleunigers darf nicht gezogen sein.
- Zahnriemenspannung muß in Ordnung sein.
- Verschlußschraube am Einspritzpumpendeckel herausschrauben.
- Adapter (VW-Nr. 2066) und kleine Meßuhr (Meßbereich von 0-30 mm) anstelle der Verschlußschraube einschrauben, bis sich der Zeiger der Meßuhr zu bewegen beginnt. Meßuhr am einstellring auf ,,0" stellen. Anschließend Meßuhr weiter hineindrücken, bis eine Vorspannung auf der Meßuhr von ca. 2,5 mm angezeigt wird.
- Kurbelwelle langsam entgegen der Motordrehrichtung (also nach links) drehen bis der Zeiger der Meßuhr sich nicht mehr bewegt.
- Meßuhr auf ,,0" stellen.
- Kurbelwelle in Motordrehrichtung (nach rechts) drehen, bis OT-Markierung auf dem Schwungrad mit der Bezugsmarke fluchtet. Jetzt muß die Meßuhr 0,83-0,97 mm Hub anzeigen. Achtung: Sofern der Prüfwert innerhalb der angegebenen Toleranz liegt ist keine Neueinstellung erforderlich.
- Gegebenenfalls Förderbeginn einstellen.
- Zum Einstellen die beiden oberen Schrauben von der Konsole und die Befestigungsschraube der hinteren Abstützung lösen.
- Die untere Befestigungsschraube an der Konsole von vorn durch die öffnung im Einspritzpumpenrad lösen.
- Förderbeginn der Einspritzpumpe durch Verdrehen der Pumpe auf Einstellwert 0,90 ± 0,02 mm Hub einstellen. Die Werte gelten für den Saug- und Turbo-Diesel.
- Einspritzpumpe festziehen.
- Verschlußschraube am Pumpendeckel einschrauben. Achtung: Dichtring für Verschlußschraube immer ersetzen. Anzugsmoment 15 Nm. Bei Undichtigkeiten nachziehen, bis max. 25 Nm zulässig.

Succes er mee, Bob.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Oke, 'Bancras Bob',

Bedankt voor je typwerk!

Midlock TE-93-1(klokje), Midlock TE-93-8-K(adapter), Midlock TE-93-81-K(voelernaald). Dat heb je nodig om een Bosch Ve 0460 404 005 brandstofpomp af te stellen.

Ik heb het zo gedaan en de motor loopt een beetje.

Het is net een 4 cilinder benzinemotor die op 2 cilinders loopt. Vol gas en met heel veel witte rook blijft hij net aan lopen, precies genoeg om bij te laden. Als ik minder gas geef slaat hij onmiddellijk af. Heb 'm gestart met behulp van QuickStart.

Hij staat nu precies volgens voorschrift in een orgineel pen/gat merkteken van Ford en op 0.36 mm op 't klokje. kan geen toeval zijn...
Toch heeft hij, volgens mij, ooit een paar graden vroeger gestaan. Klopt dat met de huidige symptomen of is het gewoon nog lucht in de leidingen? Ik heb, nogmaals, geen ervaring met een na een pomprevisie startende diesel, ik heb geen idee wat normaal is!

Wat is de volgende mogelijke stap?
DVIII

Bericht door DVIII »

in feite blijft er maar één ding over , je pomp is niet meer in orde. helaas pindakaas voor je reddingsactie maar met het uitelkaar halen van je pomp en het weer inelkaar frotten is er toch iets niet helemaal in orde gekomen.
bij een gewone lijnpomp moet je eigenlijk al met me je tengels overal af blijven , bij een roterende pomp is het echt een crime om alles in orde te krijgen als je geen kennis van de verborgen voorwaarden kent.
als je een andere pomp weet te krijgen ben je met afstellen misschien zo weer op de been. met wegbrengen kom je vaak duur terug van de pompenservice.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Als we er nu even van uit gaan dat die pomp gewoon z'n werk doet...

Om dat klokje te gebruiken heb ik uitgang A en D op de pomp los gehaald, er zal dus lucht in 2 leidingen kunnen zitten.
Is het zo dat als de motor op B(cilinder 2) en C(cilinder 4) loopt, de 2 anderen vanzelf mee gaan lopen op den duur, of moet ik die 2 dan apart ontluchten?
Hoe lang moet de motor draaien om alle lucht er uit te krijgen?
Wie heeft ervaring met het ontluchten van een diesel motor met een roterende pomp?
Wat betekend witte rook bij een 4 cilinder motor die op 2 cilinders alleen loopt bij vol gas, met een pomp die het gewoon doet en staat afgesteld volgens de fabriekgegevens? Lucht of iets anders?????

Vriendelijke en vastberaden groet!
bancras

Bericht door bancras »

Als de pomp zijn werk goed doet dan is is het secondenwerk om de lucht uit de leidingen te persen. Als ik de gloeipluggen van mijn VW demonteer dan verwijder ik eerst de inspuitleidigen. Die zijn dus leeg, en het vullen van de leidingen gebeurt dan door de startmotor, met het gaspedaal ingetrapt. En dat duurt dan ca. 10 seconden.
Witte rook betekent onverbrande brandstof. Ik denk dat er iets grondig mis is met de brandstofpomp; vooropgesteld dat de motor zelf verder in orde is. Probeer het eens met een andere brandstofpomp.
Groeten, Bob.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Pffff, erg vermoeiend...

Nog steeds QuickStart nodig om aan te zwengelen.
Ik heb met vol gas (1500 tpm, zo ongeveer) de verstuiverleidingen 1 voor 1 los gehad en gekeken of de motor reageerde op de bewuste losgedraaide verstuiver en dat is bij alle 4 het geval.
Hij loopt dus op alle cilinders... Slecht weliswaar, maar toch!

Hij loopt dus volgas op 4 cilinders en rookt wit en veel als de motor koud is.
Naarmate de motor warmer wordt(10 minuten o.i.d.), veranderd de kleur van de rook in grijs tot donker grijs, de hoeveelheid blijft gelijk.
Bij geen vol gas slaat de motor af.

De krukas en nokkenas en brandstofpomp staan mega precies op de tijdmerken maar niet zoals het was voor de demontage. Nu staat de pomp een graadje of 10 later.

De manier om het inspuitmoment vast te stellen met het slangetje is blijkbaar niet te gebruiken voor een rotatiepomp. Dat moment is zomaar 30 graden, 4 tanden op de distributiesnaar, later dan het voorgeschreven punt.

Hij loopt op allebei niet of nauwelijks :( ,maar er zit leven in!

Als iemand nog iets weet (behalve een kapotte pomp)...?

Gegroet maar weer.
dereiziger

Bericht door dereiziger »

vrees toch dat ik het met Dave eens ben .. heb zelf met een Hanomag f 25 een soortgelijk probleem gehad .. en ja dat was toch echt een versleten pomp .
Afbeelding
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Ik snap dat iedereen dat denkt, ik zou het ook doen, ware het niet dat de auto gewoon ging als een speer (alles in het juiste perspectief, natuurlijk) totdat dat O-ringetje van 1 euro kapot ging. Hij verslijt niet van het stilliggen.

Maar wat ik vergeet te melden is dat als ik de opvoerpomp(zo'n blaasbalgje op het brandstoffilter)een keer of 5 indruk en er flink druk op wordt gebouwd, er een licht sissend geluid uit de omgeving van de brandstofpomp, opvoerpomp en brandstoffilter komt(zit bij elkaar). Dat duurt ongeveer 10 seconden, in afnemende mate. Is het zo dat de gecalibreerde retour banjobout een sissend geluid maakt bij overvloedige doorstroming of heb ik gewoon ergens lekkage?

Zou valse lucht of zoiets de oorzaak kunnen zijn van los problemos?

En niet onbelangrijk; hoe vind ik de eventuele lekkage? Volgens mij is alles mooi droog.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als er wat sist trek je lucht aan of je perst het ergens weg, dus nog meer lekkage ergens.
Het brandstofsysteem moet 100 % dicht zijn en mag nergens geen lucht kunnen trekken.
Met lucht in het systeem loopt ie nooit goed, hij loopt op diesel.

Dus, alles nakijken en lucht dichtmaken ontluchten en dan weer starten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

ik denk dat we meteen de oorzaak hebben, die roterende pompen zuigen zelf erg goed aan , zo goed dat er geen opvoerpompje nodig is. bij de reparatie aan de O ring is de afdichting op de pomp(kop) lek geraakt ...... enz.
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Yes :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Hij rookt nog wel een beetje wit bij gasgeven maar dat wordt nog een beetje afstellen, volgens mij moet hij nog iets vroeger totdat het zwart begint te worden...

Heb alle bouten en wartels nagetrokken, nog een keer ontlucht, de gashevel een tandje strakker(belangrijk) en de pomp elke keer een milimeter vroeger gezet. Ik denk dat ik ongeveer 10 graden vroeger sta dan het punt dat zou moeten. Ik ga nu eerst een andere distributiesnaar halen en dan nog afstellen. Dat heeft nu geen zin. Als de motor goed en rookvrij loopt, dan zet ik het vaste merkteken gelijk met het merkteken op het pompriemwiel. Op TDC natuurlijk. Dan zou het toch moeten kloppen voor de volgende keer? Of is het verstandiger om nog een keer die meetklok in die pomp te zetten en kijken hoe het nu staat?

DVIII zei het al; 3 graden mis en het is over. Het luistert bij deze motor wel erg nauwkeurig!

In elk geval worden de heren enorm bedankt voor alle adviezen en steun.

Als ik iets terug kan doen...
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Gefeliciteerd dan maar ;)... na al de ontberingen .. hoop ik dat je er nu van kunt gaan genieten
Afbeelding
Plaats reactie