Zwaar sturen van links naar rechts, andersom okee..

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
winand

Zwaar sturen van links naar rechts, andersom okee..

Bericht door winand »

Sinds een week merk ik dat er verschil is in de kracht die ik moet zetten bij het maken van een bocht naar rechts t.o.v. het maken van een bocht naar links.

Het duidelijkst valt mij het volgende op:
Als ik een bocht naar rechts maak, centreert het stuur zich automatisch netjes als ik de bocht uitkom. Na een bocht naar links blijft het stuur daar hangen en moet ik zelf het stuur weer centreren.

Is dit een bekend euvel bij iemand?

Kan het wellicht zijn dat de voorwielen uitgelijnd moeten worden? Kan ik dat met mijn simpele sleutelsetje en een rolmaat zelf doen?
Dit schiet me zo te binnen omdat ik (bij inparkeren enzo) wel eens een knakje hoor en voel als ik met een voorwiel scheef een stoeprand op of af rijd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A

Bericht door A_A »

Winand hoe is het met de olie in je stuur huis? En hoe is het met de spelling van de uitgaande as in je stuur huis? naar de ene kant druk je tegen het worm wiel en de andere kant op trek je er aan. Ik merk dat er iets spelling opzit bij mij en als ik hem er uitdruk gaat zwaarder dan als ik het worm wiel er in trek. Klinkt wat vaag maar is bij mij wel zo.

Let ook even op of de olie er niet uit gelopen is, scheelt ook nog al wat. Vorig jaar leek mij stuur in eens vast te zitten maar na een olie refill liep hij meteen beter.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
DVIII

stuur

Bericht door DVIII »

en nu je toch gaat controleren , wil je het goed doen moet je ook de fusé's op goede werking nalopen , daarvoor moet je wel de spoorstang losmaken omdat je anders niet kan uitpuzzelen welke fusé er zwaar loopt
de tip van Winant is op zich goed , maar het probleem doet zich meestal voor in de fusé 's.
de hele stuur inrichting is eigenlijk van onderhoud afhankelijk , er zit ook een bus in je stuurwielas (in die buis) die wel eens gaat vreten , en de trillings demper in je stuurwiel as is ook wel eens stuk , waardoor je ook de genoemde klacht kan krijgen , die demper zit onderaan de stuurwielas en bovenop het stuurhuis, bij het voorwiel.
winand

Bericht door winand »

Bingo Arjan!
Ik heb vandaag de olie ververst van het stuurhuis.
Wanneer je de moeite neemt om de gril te verwijderen is het een eenvoudig klusje.

Omdat ik hierover maar weinig beeldmateriaal kon vinden heb ik een paar fotootjes gemaakt voor diegene die hier in de toekomst mee te maken krijgen:

Afbeelding
Van onderaf of vanuit de wielkast is het stuurhuis moeilijk bereikbaar, neem de gril eraf en je kunt er makkelijk bij.

Afbeelding
Een close-up van het stuurhuis. Deze foto is genomen toen de klus reeds geklaard was.
Het witte pijltje aan de bovenkant geeft aan waar de vulopening zit voor de olie. De juiste olie overigens is SAE 90 olie, dezelfde als in je differentieel. met een steeksleutel (nr 10) maak je de afsluitende bout los.
De grote bout aan de onderkant is de aftapplug om de oude olie eruit te laten lopen. Bij mij kwam er nog een koffiekopje uit. Ik had toevallig nog een rubber ring liggen die ik als nieuwe afdichting om de bout gebruikt heb met een beetje vloeibare pakking (dat blauwe).
De oude rubber ring was compleet vergaan, bedenk dus vooraf wat je gaat gebruiken als afdichting.

Afbeelding
Voor het vullen heb ik een trechtertje gebruikt met een stuk tuinslang eraan dat precies in de vulopening past. Door de tuinslang zonder knikken en lussen van boven naar beneden in de vulopening te steken liep de olie zonder problemen het stuurhuis in.
Er ging bijna een liter olie in.

..Wat stuurt ie lekker nu :D
winand

Bericht door winand »

Ander beeldmateriaal van het stuurhuis:

Afbeelding
Er wordt op de foto gesleuteld aan de stelmoer met borgmoer.
De vulopening bevind zich recht onder de middelvinger van de rechter hand van de sleutelaar.

bron: http://www.busfreaks.de/strohrum/showth ... p?id=16347
Hier wordt ook omschreven hoe je speling uit je stuurhuis kan krijgen door de stelmoer te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is duidelijk een ander type stuurhuis als die van mij.
bron: http://www.bus-community.de/forum/showt ... hp?id=1393
(eerst inloggen..)
A_A

Bericht door A_A »

Winand, mooi!
En jij ook bedankt voor de tip, ik heb het gedaan met de gril er voor. Kan wel maar ik heb met een ouderwets olie spuitje de nieuwe olie er ingedaan. Half uurtje pompen was dat :-)
Maar wat een verschil he!

Trouwens, een liter gaat er bij een 508 in, mijn 406 kan maar een half litertje op.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
janvds

Bericht door janvds »

zelfde probleem gehad, op bepaalt moment zat het stuur vast op een rontonde waarschijnlijk het stuurhuis.
stuur en de remmen moeten het goed doen :wink:

wat je nog kunt proberen is het rubber wat je op de onderste foto ziet iets omhoog halen en veel wd 40 in het gat spuiten (gelijk je rubber controleren)
jan vds
Hobby 600 1986
Plaats reactie