Pagina 1 van 1

Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 14:20
door Ruud Adam
In mijn project (ombouw touringcar tot camper) wil ik tzt enkele ramen dichtmaken.
Enerzijds omdat ze stuk zijn, anderzijds omdat ik op die betreffende plaatsen bijvoorbeeld een douchecel bouw.

Mijn eerste gedachte is om dit te doen met aluminium platen.
En deze te lijmen met carrosseriekit.
Welk ander materiaal zou eventueel ook goed (of zelfs beter) zijn?
Ik heb op het forum al iets gelezen over het gebruik van Trespa.

Misschien dat ik ook over de hele lengte de platen onder de ramen ga verwijderen. Ik zie de rotte plekken door de lak heen komen namelijk. Mijn gedachte is (geïnspireerd door Paul van Techno-Point) om ook deze te vervangen.
Ook hierbij denk ik eraan om smalle platen met carrosseriekit of carrosserielijm aan het stalen frame te bevestigen.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 14:50
door vanhooltje
Hallo Ruud,

Bij mijn touringcar heb ik alle platen vervangen door aluminium, deze heb ik verlijmd met cicaflex lijm.
Zorg wel dat je het aluminium in een goede grondverf zet voor de hechting van de lijm.
Trespa kan je niet spuiten in een door jou gekoze kleur.
Een anderre goede plaat is Dibont, krimpt en zet niet uit, je kan het de kleur geven die je wil, heeft een iso werking, maar is erg duur.

Kijk eens naar de voorbeelden op mijn onderstaande links.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 15:34
door Ruud Adam
Dank Peter,

jouw project is sowieso een grote inspiratiebron voor mij.
Graag kom ik dan ook een keertje met je kletsen.

Dat Dibond heb ik snel gegoogled en dat ziet er ook goed uit.
En de platen zijn in flink grote maten verkrijgbaar.
Daarnaast is het reeds gelakt/gespoten dus dat scheelt ook weer werk.

Geen idee welke dikte aluminium je gebruikt heb.
Maar als ik snel even wat prijzen check (bij www.klushandel.nl bijvoorbeeld) ....

Dibond
3050x1500x3mm wit/wit € 172,60
4050x1500x4mm wit/wit € 267,95

Aluminium Standaard
4000 x 1500 x 1.5mm € 186,60
4000 x 1500 x 2.0mm € 248,80
4000 x 1500 x 3.0mm € 373,20

Aluminium Gelakt
4000 X 1500 X 1.5 mm € 244,72
4000 X 1500 X 2.0 mm € 326,30

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 15:52
door paulv
Op de site van mijn Franse clubske AAVL staat erg veel informatie over het verbouwen van touringcars, ook over het verwijderen van ruiten (wel uitsluitend in het Frans :wink: ).
Bijvoorbeeld hier en op de andere linken op deze pagina: http://www.aavl.org/forum/blog.php?c=7.

Elk jaar op en rond 15 augustus een grote reünie met heel veel touringcars van leden ergens in Centraal Frankrijk, de moeite waard.

Mvg. Paul

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 16:05
door vanhooltje
Ik heb 0,8mm aluminium gebruikt, met als versteviging rug mijn isolatie platen.

Goedkoop ingekocht op marktplaats, op de rol.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 21:36
door Frank.fjph
Als je carrosserie rot is wordt mijn suggestie niet zo zinvol, maar toch : als je de ruiten aan de binnenkant in precies de zelfde kleur spuit als de bus aan buitenkant is, dan ziet het er ook mooi strak uit, en hoef je er "alleen" nog isolatie en binnenwand tegen te zetten.

Frank

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 01 nov 2011, 22:09
door Ruud Adam
Zeker een goed advies.
Maar bij mij zijn er een ruit stuk en bij een ander gedeelte wil ik ook wat nieuwe stukken profiel erin lassen.
Maar anders zou ik het zeker overwegen.

Daarnaast zal ik ook zeker zwaar geroeste profielen gaan tegenkomen als ik de binnenbekleding aan stukken scheur.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 03 dec 2011, 14:52
door Ruud Adam
peter58 schreef:Ik heb 0,8mm aluminium gebruikt, met als versteviging rug mijn isolatie platen.

Goedkoop ingekocht op marktplaats, op de rol.
Peter,
op het forum van Nico (voor grote bussen) las ik een reactie van Thijs.
Deze vertelde me dat aluminium platen erg gaan hobbelen.
In een fabriek zouden ze deze platen tijdens de bevestiging met een vorkheftruck of een takel strak trekken.

En iemand anders zei dat ze de platen eerst verwarmen en dan rondom vastzetten.
Bij afkoelen trekken ze dan vanzelf strak.

Hoe zijn jouw ervaringen?

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 03 dec 2011, 17:10
door dutcharry
Ik denk ook dat aluminium snel gaat 'bobbelen' en deuken.

Voor de opbouw van mijn wagen heb ik Zincor gebruikt; ja, inderdaad, plaat met een zinklaagje. Roest niet, ook niet op de randjes (een stukje dat 2 jaar onbehandeld in de tuin heeft gelegen) en is in allerhande diktes te krijgen.

Is goed verkrijgbaar bij de gemiddelde staalboer.

Succes!

Harry

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 03 dec 2011, 17:57
door Ruud Adam
Welke diktes heb je gebruikt?
En hoe heb je het bevestigd?
Zelf zou ik het 't liefste lijmen.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 03 dec 2011, 18:20
door vanhooltje
Dat aluminium hobbelt ben ik met je eens, maar ik had het voor het vast zetten met spanbanden (met die ratels) strak getrokken. En is tot nu toe lekker strak gebleven :up:

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 03 dec 2011, 18:23
door Ruud Adam
Ik zou het liefste een materiaal hebben dat...
* Goed te lijmen is
* Mooi af te werken is
* beetje lengte zodat ik niet teveel naden hoef weg te werken.
* relatief duurzaam en niet brokkelt/roest/verweert of weet ik veel.

Re: Welk plaatmateriaal voor carrosserie?

Geplaatst: 23 jan 2012, 21:58
door Ruud Adam
Ik heb vanavond weer met Martin over en weer zitten mailen.
Ik heb hem al eens bezocht en hoe hij zijn camperproject aanpakt... Wauw!
Voor foto's... kijk hier maar eens
http://highlander800.hyves.nl/album/380 ... /_MHulLyN/

Hij maakt dus gewoon zijn zijwanden van 6 mm watervast Mahonie met daaroverheen een laagje van een halve mm glasmat met epoxy.
Geen koudebruggen, geen roest, superglad, goed isolerendm hagelbestendig en lichter dan staal.
Heeft me toch wel aan het denken gezet....