Dakgoten avontuur Winand

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Dakgoten avontuur Winand

Bericht door winand »

Een vervolg-topic op het dakgoot avontuur van Cowboy Dennis.

Ik ben vandaag ook aan de slag gegaan, had niet echt last van lekkage, alleen ontdekte ik op een plaats vocht achter
een wandje. Zie hier mijn ervaring en huiver :(
Hoop dat ik het weer net zo waterdicht te krijgen als het was voor dat het weer gaat regenen (maandag?), want ik sta buiten. :cry:

Oude situatie, scheurtjes en plekjes in de dakgoot
Afbeelding

..en onder de voorruit:
Afbeelding

Eenmaal aan het flexen met de lamellenschijf:
Afbeelding

Werden de gaten steeds groter! :shock:
Afbeelding

Achterkant.. duidelijk is de oude epoxy te zien
Afbeelding

Boven linker portier:
Afbeelding

Zelfde gat, iets verder naar voren:
Afbeelding

Linker zijkant:
Afbeelding

Ik heb sommige plekken nu maar niet 'tot op het bot' geschuurd, want last van lekkages had ik niet en de epoxy zit op veel plekken nog stevig vast. :roll:

Ik ga ervan uit dat de vorige eigenaar de reparatie met epoxy heeft gedaan. Hoe weet ik nu of dit epoxy is, of wellicht polyester? Kan ik dat zien/ruiken?
En als het polyester is, hecht de epoxy dan wel op de achtergebleven polyester? (het allemaal verwijderen is een utopie..)

Ik heb de losse roest zoveel mogelijk weggeschuurd en het overgebleven roest ingesmeerd met Fertan (zie rustbuster.nl).
Ik heb (net als Dennis denk ik), 1 liter Epoxyhars en 0.5 liter verharder, maar ben bij het zien van de bovenstaande ravage niet zeker van of dit wel genoeg is? (maandag gaat het regenen en die zaak ik in het weekend dicht..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Op al je vragen over dat chemische spul kan ik je geen antwoord geven Winand.

Maar als je het niet red voor maandag is dat geen groot probleem, want dan plak je het zooitje gewoon ff dicht met ductape.
Geeeen Paniek!!! 8)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Fertan goed keuze :-)

tenaan zien van de epoxy op polyester geen probleem blijft zeker zitten
als het toch los komt is het de polyeser die loslaat van de bus niet de epoxy van de polyester, andersom nooit doen polyester op epoxy hecht niet.

Even over de hoeveelheid, als je met glaswefels gaat werken heb je meer dan genoegen aan die 1,5 kilo, en anders bel maar even ik heb hier nog genoeg staan( zie PM), Met 1,5 kilo plamuur gaat het denk ik niet lukken, zou toch eerst even met weefsels de boel dicht maken

Gebruik voor afwerking ook epoxyplamuur polyestr plamuur hecht ook niet ( polyester & paint service aan de hurksestraat ( zaterdag niet open )
http://www.polyester-paint.nl

Bart,
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Winand,

Je zit in dezelfde situatie als ik. Tijdens het goede weer begonnen met wat roest weg te steken om uiteindelijk een aardige gatenkaas over te houden. Ik heb zelf uiteindelijk toch maar een mig-lasapparaat bij Rustbuster aangeschaft. Voor maandag moet de boel inderdaad weer dicht zijn. Nog nooit zoveel het weer in de gaten gehouden :lol:

Succes om de boel voor maandag weer dicht te krijgen.

Roger
Carpe Noctem.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hej,

even over fertan, ik heb eht ook op delen van mijn bus gebruikt in combinatie met plamuur en polyester. De delen waar ik fertan op gebruikt heb moet nu al weer, en we zijn nog gene half jaar verder. Ik vermoed dat fertan en plamuur en polyester geen goeie combinatie is, want het is gaan scheuren en weet ik het. Bij ML is het trouwens ook gebeurt, maar stukken minder.

Overigens, roest moet je weghalen volgens mij, fertan over roest betekend dat de roest er nog steeds zit en dat het gewoon doorgaat, maar dat de fertan er voor zorg dat t wat minder rapide gaat.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Heb vandaag de fertan met een natte spons afgespoeld, zodat het zout wat ontstaat er niet op blijft zitten.
Een gat (boven linker voorportier) is nog effetjes heel wat groter geworden :shock: de strip epoxy onder het gat zat een beetje los, ik heb het er maar vanaf getrokken. Zodoende zit er gat van 4 cm hoog, direct vanaf de goot over een breedte van zo'n 80 cm.. :cry:
Onderin de goot kan ik schuren wat ik wil, maar blank staal heb ik nog niet gezien, ik hoop dat de epoxy toch grip kan krijgen daar..

Morgen is de grote dag, dan gaan mijn vriendin en ik aan het epoxy-plakken. (goeie Tip Dennis, dat van de vrouw laten knippen :wink: )

Heb net vlak voor sluitingstijd nog een extra set epoxy, verharder en weefsel gehaald bij polyester-paint.nl Mocht ik heb niet nodig hebben, dan breng ik het weer terug..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Nog even over fertan nadat fertan goed in gewerkt is, meerdere malen vochtigmaken is dan nodig, moet men het afspoelen en ik doe het ook nog licht op schuren. Als men dit niet doet hecht de epoxy op de fertan en die zit niet vast, het is geen verf, het is een chemisch process waardoor normal
roest omgezet wordt in een onschadeijk luchtdichte oxidatie natuurlijk is het na het schuren niet meer lucht dicht maar daar zorgt de epoxy weer voor dat het geen probleem is, maar de fertan blijft wel op de plekken zitten waar je niet bij kunt en dat is het grote voordeel van fertan.
Het vertraagt het roesten extreem op de pleken waar je niet bij kunt komen.

Voorbeeld ik heb nu een blank deur reparatie al een jaar in de open lucht. wel met fertan er op, er zijn lichte sporen van roest te zien. en dat is alles.

Bart
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

bart,

wat betreft fertan op plekken waar je niet bij kan ben ik het volledig met je eens, daar werkt het naar behoren, roest IN de cabine is 'gestabiliseert' (hoewel ik niet zeker weet dat dat volledig aan de fertan toekomt). Maar over de carosserie in samenwerking met fertan ben ik toch echt niet tevreden. Ik heb fertan op versachillende manieren gebruikt, met water, met op plekken soms 2 weken in laten trekken, met en zonder polyester en weet ik het . . . mijn conslusie is gewoon dat ik uit alle resultaten meer tevreden ben met bv ml (ook vanwege de mijns inziens handigere spuitkop (want onder druk)).

Maar het is aan iederen vrij om zelf te kiezen wat te gebruiken uiteraard.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Zo, een update.
Vandaag de eerste laag epoxyhars en glasweefsel erop gedaan. Viel me op dat het werken met dat spul eigenlijk best makkelijk is, afgezien van de lange draden die vaak blijven hangen, maar die knip/schuur ik er morgen wel af. Het plakt als een gek, en mijn vriendin heeft telkens de matjes geknipt (met schone handen) en ik plakte ze er vervolgens op.

Had een doosje met van die latex handschoentjes gekocht, blijkt nu echter een grote aanrader. Doordat die handschoentje strak om je hand zitten, heb je nog genoeg 'feeling' met je vingers om de matjes te plakken en aan te drukken. Van die oversized plastic 'klus'handschoentjes zijn niet handig omdat ze niet strak zitten en zo blijven plakken als je je hand terugtrekt na het aanduwen.

Het grootste gat boven de linker voorportier was erg moeilijk dicht te krijgen omdat het gat daar wel 4 cm hoog is en 80 breed. De tweede laag morgen zal wel makkelijker zijn daar omdat ik de matjes dan een beetje aan kan drukken, wat vandaag niet ging omdat er niks achter zat..

Foto's volgen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als ik zo zie hoe groot de scheuren waren, dan had je bijna een cabrio gehad :roll: :lol:
Succes met het dichten, lukt het morgen dan hou je het net droog lijkt het..........

Frank
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik moet op de nieuwe aanwinst ook nog eens kijken alleen hoef ik niet zoveel dakgoot meer te bekijken. Meer als 75% van de dakgoot is verwijdert. Ik heb (en dat was natuurlijk niet echt goed te doen met het weer van de afgelopen dagen) geen lekkage aan de binnenkant gezien. Ik hoop dat ook de komende dagen (maandag haal ik hem op) niet te zien! :twisted:

Ik ben wel van plan om de roest (van de bus) die er zeker zit zoveel mogelijk te stabiliseren voor een later tijdstip.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Update van vandaag; De tweede laag epoxy.
Was zoals voorspeld makkelijker aan te brengen als de eerste laag.
Het ziet er niet erg strak uit, maar gelukkig wel erg waterdicht.
Ik heb liever een droge, ouwe bus dan een natte nieuwe 8)
Vanwege de dreigende regen heb ik em onder de carport bij mijn vader kunnen stallen vanacht. Alleen, de carport is net zo breed als de bus, een beetje schuine invalshoek en mijn dak is nat :shock:
Wat is het effect van eventuele regen op de nog niet uitgeharde epoxy? Blijft die er gewoon op liggen en hard de epoxy dankzij de verharder gewoon uit?
Nog even duimen dat het goed gaat vannacht, een paar druppeltjes regen zijn al gevallen in het begin van de avond..

Voor de nieuwsgierigen, ik heb verbruikt:
- bijna 1 liter epoxyhars (type 600, is iets dikker dan de normale 500)
- bijna een halve liter verharder (355 met een droogtijd van 24 uur)
- anderhalve vierkante meter glasweefsel van 160 gr/m2 (gelukkig had ik
een extra m2 verpakking als reserve gekocht)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

DEze was ik vergeten te vertellen
Een Vuist regel voor verbruik van harsen is tweemaal het gewicht van de weefsel die je gebruikt,

komt het in de buurt Winand ?

Bart,
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

eh.. Bijna anderhalve kilo aan hars en verharder..
anderhalve lap weefsel van 160 gr/m2 = 240 gram.
Komt niet echt in de buurt :? Komt op 5,5 keer het weefselgewicht :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

roest omzetten

Bericht door Jurg & Marleen »

Ik ben nu al een paar weken bezig geweest met roest wegslijpen (echt gigantische gaten ontdekt, dolblij dat het zolang niet regent), en gebruik voor het omvormen Owatrol-olie. Ik vindt het erg prettig spul, het geeft een perfecte hechting voor verdere bewerking. Hierover doe ik zelf menie, waardoor ik dit gedeelte niet hoef te primen voor verdere aflak. Ik raad ook iedereen aan zijn of haar bus jaarlijks goed in de was te zetten, pas dan bescherm je het metaal tegen vocht van buiten, daar verf of lak vochtdoorlatend is. Iemand anders ervaring met Owatrol?
Gegroet Jurg :D
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Er is al het een en ander geschreven over roestomvormers.
Drie typen die vrij bekend zijn:
- Owatrol
- Fertan
- Caprotech
Elk middel heeft zijn voor- en tegenstanders, waaschijnlijk ook zijn eigen voor-en nadelen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Zo! de klus is geklaard! 8)
Uiteindelijk zitten er twee lagen glasweefsel met expoyhars op (behoorlijk dik) en twee lagen verf op siliconen basis.
Verf op siliconenbasis is flexibeler dan normale verf zodat de lak niet zo snel open springt wanneer de roest er van onder weer tegenaan begint te duwen.. :?
Waar je bij siliconenverf wel rekening mee moet houden dat deze in de toekomst alleen nog maar overschilderbaar is met siliconenverf, normale verf hecht niet!

De gebruikte verf:
(Gehaald bij Verfkampioen in Eindhoven, kostte 20 euro voor 2,5 liter. Voor een soort gelijke verf van Sigma of Sikkens betaal je al snel 80 euro)
Afbeelding
De tekst op de pot:
Verwerking met kwast, roller, spuit.
Droging bij 20 graden celcius:
- ca 4 uur stofvrij
- ca 8 uur kleefvrij
- ca 24 uur overschilderbaar
Verdunnen indien nodig met terpentine

Eigenschappen:
-Zeer goed buitenduurzaam
-Gemakkelijk verwerkbaar
-Zeer goed glansbehoud
-Zeer goede vloei
-Bestendig tegen reinigen onder hoge druk en agressieve reinigingsmiddelen.
-Uitstekende hechting op gereinigde en geschuurde oude laklagen

Toepassing:
Als laatste afwerklaag voor bescherming en verfraaiing van geveltimmerwerk, multiplex, boeiboorden, luifels, staalconstructies e.d.

Nog wat fotootjes van de epoxy-fase en na het aflakken:
(Vriendin heeft de matjes telkens geknipt en ik geplakt, ideaal. Als je de klus alleen doet kun je door plakkende vingers op een gegeven moment geen matjes meer knippen)

Close-up van na de klus, niet superstrak, maar wel dicht en hard!
Afbeelding

Dichtbij is een lichte sinaasappelstructuur te zien, achtergebleven door de foam-roller:
Afbeelding

Rechter zijkanten achterkant:
AfbeeldingAfbeelding

Mijn dakje heeft er nog nooit zo goed uitgezien. :D Nu staat het schilderen van de de rest van de bus in de planning, maar dat vereist heel wat meer (voorbereidend) werk en een lange droge periode. De carport van mijn vader was net groot genoeg om het dak droog te houden, maar niet de rest..
Laatst gewijzigd door winand op 03 mei 2011, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

PUIK WERK !!!!!!!!
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

huid

Bericht door Saskia »

Een mooie sinaassappelhuid is niet lelijk :)
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Sinaasappels zij heerlijk! 8)

Ziet er prima waterdicht uit zo. Trouwens geen last gehad van die epoxy? Mijn vrouw heeft nu al een week lang heftige uitslag op alle twee haar armen van dat spul. Het blijkt dat er toch nogal wat mensen allergisch zijn voor epoxy. Ik heb er zelf gelukkig geen last van.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Nee, nergens last van. Mijn vriendin ook niet. We hebben tijdens het werken beide latex handschoentjes gedragen, dus ook mijn vriendin die geen epoxyhars heeft aangeraakt en alleen maar de matjes glasweefsel geknipt heeft.
Tijdens het schuren heb ik handschoentjes gedragen, lange mouwen en een stofbril, geen stofmasker :roll: maar in de buitenlucht vliegt het stof snel weg.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Wij hebben beide geen problemen gehad van de epoxy. Ik heb zelf meerdere malen epoxy aan mijn vingers gehad en geen problemen ondervonden.

Groeten Dennis en Nancy
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

over de allergie, 5% van de mensen is er allergisch voor en 90% van de mensen wordt er allegisch van als ze er heel veel mee werken ( dan praten we niet over een weekje maar maanden achter een )

Bart
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Eh, ik ben op dit moment bezig met de rest van de bus een metamorfose te geven. Ook heb ik wat kleine plekjes behandeld met epoxyhars.
Het was mooi weer en liep rond in een korte broek en teenslippers.
Op een gegeven moment viel er een druppel epoxyhars op mijn voet. Ik stond met latex handschoentjes aan helemaal vol met dat spul, dus dacht, ik veeg het er dadelijk even af... helemaal vergeten totdat ik 's avonds ontzettend jeuk kreeg daar. Toen ik ontdekte dat het geen muggenbult was, heb ik snel mijn voet gewassen, wat natuurlijk veel te laat was.
vandaag ik het plekje uitgegroeid tot een grotere, rode plek. Ik zou een schokkerend fotootje kunnen plaatsen :lol: maar het loopt tegen etenstijd aan dus dat doe ik maar even niet :wink:
Ik hoop nu dat het niet gaat ontsteken.
Moraal; Pas echt op met dat spul op je huid, zeker niet (ook niet even!) negeren :evil:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten